Får Vitamin Well påstå att deras sockersötade dryck är hälsosam, bara för att de tillsätter lite vitaminer? Idag har jag skickat in ett klagomål på dessa drycker till Stockholm stad. Jag har även anmält en rad fulknep som Barebells och Tyngre använder i sin marknadsföring. På onsdag granskar jag Nocco (No Carbs Company). Alla företagen ingår i samma koncern.

Hälsobudskap säljer. Det är skälet till att allt fler företag har börjat skriva saker som focus, immune boost och active på sina produkter. I april 2023 skickade jag in klagomål på fyra olika proteinbars eftersom de marknadsfördes med osanna hälsopåståenden. Företaget bakom varumärket Barebells fälldes. För ett tag sedan förnyade de sin förpackning och då försvann märkningen ”functional foods”:

Dessa bars består av till stor del av glycerol, onaturliga sötningsmedel och det kemiskt tillverkade utfyllnadsmedlet polydextros. En sådan sörja är helt enkelt inte funktionell mat för vår kropp.

Barebells, Tyngre, Vitamin Well och Nocco i samma koncern

När jag anmälde detta, blev jag nyfiken på Barebells vinstmarginaler. Jag kollade upp företaget på allabolag.se. Det blev en aha-upplevelse, för varumärkena Barebells, Tyngre, Vitamin Well och Nocco (No Carbs Company) tillhör alla samma koncern.

Koncernstruktur Vitamin Well

Sedan dess har det stått på min att-göra-lista att anmäla flera fula marknadsföringsknep som den här koncernen ägnar sig åt. Först och främst har jag anmält varumärket Vitamin Well.

Vitamin Well ägnar sig åt vilseledande marknadsföring

Ordet ”well” på förpackningen indikerar att drycken gör gott och kan få oss att må bra. Varumärket innehåller alltså ett hälsopåstående. Ordet ”well” kompletteras också med påståenden som ”recover”, ”awake” och ”focus”.  

Livsmedelsföretag får använda hälsopåståenden på sina produkter, förutsatt att de uppfyller kraven i förordning (EG) nr 1924/2006. Produkterna som bär hälsopåståenden får dock inte påverka vårt intag av ”enskilda näringsämnen” på ett vis som strider mot ”vetenskapliga rekommendationer”.

Majoriteten av Vitamin Wells drycker är sötade med sockerarten fruktos, eller fruktsocker som det står på ingredienslistan. Den som dricker en flaska får i sig nästan sex sockerbitar.

Att dricka söt dryck strider mot vetenskapliga rekommendationer. Därför borde inte sockersötade drycker bära några hälsobudskap alls. Det är skälet till att jag nu anmäler Vitamin Well till Stockholm stad som granskar företaget. Du kan läsa anmälan (som innehåller många fler detaljer kring lagstiftningen) via denna länk.

Vad betyder ”Approved by Tyngre”?

Nästa sak jag har anmält är märkningen ”Approved by Tyngre”. Studerar du Barebells proteinbars och proteindrycker står det så på dem:

Märkningen approved by Tyngre

Tyngre är ett starkt varumärke inom styrketräning och hälsa. På deras sajt skriver olika hälsoprofiler om träning, kost och hälsa. Företaget driver också olika poddar med bland annat dietister och atleter. Många litar på Tyngres profiler. När det står ”Approved by Tyngre” på Barebells produkter indikerar det alltså att produkterna på något vis skulle ha genomgått en oberoende kvalitetsgranskning av ett trovärdiga företag.

Vad konsumenterna inte får reda på via förpackningen är att varumärkena Tyngre och Barebells har samma ägare. Så någon form av oberoende granskning har inte förekommit. ”Approved by Tyngre” är i stället det som Livsmedelsverket kallar för ett säljande uttryck. Livsmedelsverket avråder från sådana. Om företaget inte förklarar vad märkningen betyder kan konsumenten bli vilseledd. Därför har jag anmält märkningen ”Approved by Tyngre”.

Tyngre ger sken av att de valt ut speciella produkter

Tyngre ger också vilseledande information på sin sajt, där de säljer produkter från Barebells, Vitamin Well och Nocco. Så här ser det ut:

Tyngre påstår att de endast säljer produkter från produkter från "betrodda partners". Sanningen är att de ingår i samma koncern.

De skriver att de har valt att sälja produkter från Nocco och Barebells eftersom detta skulle vara ”betrodda partners.” I själva verket är det alltså bolag inom samma koncern. Valet är rent affärsmässigt.

Klickar man på ”läs mer” kommer man till denna text:

Vilseledande påståenden från Tyngre

Där står att Tyngres produkter håller ”högsta kvalitet utan suspekt innehåll”. Även detta är ett säljande uttryck, som är olagligt om det inte finns en motivering till varför Tyngres produkter skulle hålla en högre kvalitet än andra liknande produkter. Dessutom hävdar Tyngre att deras produkter skulle göra träningslivet enklare. Det finns inga som helst belägg för det. Större delen av texten är alltså vilseledande.

Vilseledande budskap om Aloe Vera och Nobe

Tyngre säljer också en dryck som innehåller ett extrakt från växten aloe vera: Nobe. Söker man i EFSA:s databas för godkända hälsopåståenden på livsmedel finns inga alls som handlar om aloe vera. Ändå påstår Tyngre i beskrivningen av drycken på sin sajt att:

”Aloe vera växten är känd för sin läkande effekt och hjälper dig dessutom att dämpa sötsuget med sin goda smak, dessutom är NOBE Original den perfekta drycken för alla tillfällen!”

Förutom att påståenden om ”läkande effekter ” och ”dämpat sötsug” är vilseledande, är drycken sötad med socker. Den som dricker en flaska Nobe får i sig nästan 11 sockerbitar. Det är varken perfekt eller att rekommendera för ”alla tillfällen”. Även detta har jag anmält.  

Svada av olagliga påståenden på Noccos sajt

Utöver allt ovan har jag anmält en rad vilseledande påståenden på Noccos sajt. Det kommer jag skriva om på onsdag. Missa inte det!

Astronomiska vinster på produkter som lurar konsumenten

Vill du veta exakt hur brutalt stora vinster man kan göra genom att sälja proteinsörja-bars eller vatten pimpat med färgämnen, sötningsmedel och olika andra tillsatser? Gå in på allagbolag.se och kika på årsredovisningarna för Vitamin Well, Nocco, Barebells, Tyngre, Nobe och deras moderbolag. För en Nocco betalar vi nästan fyra gånger mer än vad vi gör för ekologisk mjölk. Kilopriset för en Barebells proteinbar ligger på samma nivå som för entrecote. Vi konsumenter behöver lära oss att bli något mera cyniska i butiken.  

Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Om ultraprocessad mat, Lobbying & industrin. Stötta mitt arbete via Patreon.