Om någon har jobbat hårt för att få livsmedelsbolagen att ha mindre socker i barns mat är det Louise Ungerth, chef för konsument- och miljöfrågor vid Konsumentföreningen Stockholm. I Det sötaste vi har följer jag henne när hon granskar mat som marknadsförs mot barn, exempelvis frukostflingor, yoghurts och kakor. Sedan 2005 har hon följt sockerhalten i sådana varor och gjort mycket för att få bort värstingarna från marknaden (stora applåder här).

Debattartikel i Icanyheter

Nu har hon skrivit en debattartikel i Icanyheter där hon uppmanar livsmedelsbutikerna att ta bort godiset nära kassornaCitat: Hur många av oss skriver upp att vi ska köpa lösgodis eller chokladbitar på vår inköpslista när vi ska handla mat? Få, om ens någon enligt en egen högst ovetenskaplig studie. Vi spontanshoppar. Kombinationen av trötthet och lågt blodsocker under en inköpsrunda ger dålig impulskontroll. Och vad ter sig då som läckrast? Kanske en påse lösgodis på väg mot kassan eller tre chokladbitar för en tjuga i kassakön.

Gör det bara!

Enligt en undersökning genomförd av Konsumentföreningen Stockholm vill åtta av tio konsumenter  ha bort det lockande godiset vid kassorna. Louise Ungerths råd till butikerna är: Gör det bara! Låt oss få avfört denna evighetsfråga från dagordningen. Det skulle visa att handeln verkligen menar allvar med sina ambitioner att stötta kunderna att göra hälsosammare val. 

Rakt på sak. Och jag håller fullständigt med. Självklart ska godiset bort.

Vill du läsa fler liknande inlägg? Stötta mitt arbete via Patreon. Följ mig på Facebook, Instagram eller Twitter.