Luriga, lekfulla och lustfyllda. Så kan man sammanfatta knepen som får små barn att äta bra mat. I förra veckan strömmade tipsen in från er föräldrar om hur ni får i era barn nyttigheter. Här kommer en sammanfattning!

Att få små knoddar att knapra i sig fibrer och grönt kan vara en utmaning, speciellt om man (som jag) har missat den viktiga smakintroduktionen. I förra veckan kunde du läsa om en förälder som använt sig av ett av de 23 tipsen i Stora boken om barn och mat för att få sitt barn att fortsätta äta broccoli. Men eftersom alla barn är olika, behöver vi en stor verktygslåda med knep som kan skapa matglädje. Jag bad om era bästa tips, och mitt insta svämmade över. Fantastiska ni! Här är en sammanfattning av många av kommentarerna. Dela och sprid så att vi kan inspirera flera. 

(Och en liten brasklapp: vissa barn har större ätsvårigheter. Då hjälper väldigt få knep. Kajsa har skrivit ett helt kapitel om detta i vår bok. Ätsvårigheter kan ha många olika orsaker, och barnet kan behöva professionellt stöd för att börja äta). 

Strunta i mormor och låt leken styra

lovabrundell: Till min mors förtret låter jag min 19månaders leka med maten. Får hon leka med nya grejer eller mat som inte är superfavorit en stund, utan att kommentera, störa eller torka upp så börjar hon nästan undantagslöst äta efter en stund. Ibland lite ibland mycket. Poängen är att hon äter.

tineworen: Låter henne leka och undersöka maten mycket. Har gjort så sen dag 1. Inga tvång, bara fortsätter erbjuda olika animalier och vegetabilier så att hon ”vänjer sig”. Kött går oftast bra, där smakar hon direkt. Svårare med vissa grönsaker, där kan vi behöva pröva många ggr.🙂

l.kahlil: Här hemma äter vi som i Indien ibland (hela familjen äter alltså med händer) ibland äter vi med små svärd/tandpetare, kina-pinnar som ser ut som pincetter är också roliga att äta med. Det mesta går ner när det är roligt. 🥗

Döp maten till något spännande

a.elkhouri: Drar paralleller till saker/personer de gillar med samma färg till grönsaken. Har två pojkar så en jämförelse kan vara att tomater är röda som spiderman vilket gör att du kan spruta spindelnät eller att broccoli är grönt som Hulken osv. 

paulinaadielsson: Servera grönsaksstavar ev med dipp innan maten e klar och alla är hungriga Då går det ner lättare. Låtsats att grönsakerna är träd (eller nåt annat)som man planterar i tex potatis moset och hitta på att övrig mat är andra saker, använd fantasin och låtsats att maten e något ditt barn tycker om. Våra barn tycker det e roligt att stoppa in broccolin i munnen och låtsats att man helt plötsligt trollat bort den fr tallriken (”men, vart tog den vägen?”)

fillan_: Koka broccolistammen skuren i skivor och kalla det för ”broccolipengar”. Döp maten efter barnens intresse. Vi frossar tillexempel i Turtles-chips (grönkålschips) samt Ninjago-biffar (en vegetarisk biff), detta har ”lurat” mina barn att smaka på nya nyttigheter!

Låt barnen odla och laga maten själva

oats_and_chile: Jeg har latt mine barn få lage sin egen mjölksyrade sås med paprika som hovedingrediens og bittelitt lök og vitlök. Dom fick själv hacka paprikan, sen fick de blanda i diverse frysta bär, nektarin og tång, sånt jag vet dom gillar. Så fick den syras några veckor innan den mixades till sås. Nå bjuder de stolta våra gäster på sin egen barnsalsa. Den er riktig nok ikke like poppis som jeg skulle önske, men ibland er den poppis, typ som det meste av mat, det beror litt på dagsformen.

potatoandthepea: Sonen på 2 älskar grönsaker. Jag odlar och äter mkt så han gör som jag gör🥬 En sak jag gillar är bönbiffar på frysta hela bönor som vi odlar. Sonen älskar dem! När jag ska övertyga mer skeptiska barn har jag i keso också och gör dem mer som kesoplättar som smakar raggmunk och då minsann äter även de skeptiska 🤗

Använd dig av tacomodellen

Tacomodellen innebär att man inte blandar olika grönsaker eller mat, utan serverar den ren i olika skålar. paleo_barn skickade med den här fina bilden:

Hon skriver: Till Lilys 1-årsdag bjöd vi på fruktsallad där alla frukter och bär serverades i olika skålar så att alla fick plocka det de ville! Och så tillbehör som hackad mörk choklad, hackade nötter och vispad kokosgrädde eller grädde till. Det blev en succé bland stora och små!

aktivtfamiljeliv: Skär grönsaker och lägger var för sig i olika skålar. Annars är det lätt att de ratar allt för att de inte gillar en av grönsakerna i salladen/röran. Pratar om regnbågsmat och vinningen i att äta så många olika färger på grönsaker som möjligt. Barnen gillar att samla många färger. Att alltid servera flera olika typer av grönsaker och att äta själv, brukar locka till nyfikenhet och att barnen vill smaka.

ulrikaeriksson83: Våra ungar har aldrig i sitt liv gått med på att äta en blandad sallad. Men ligger alla komponenter var för sig, skurna i bitar/stavar så man kunnat äta dem med fingrarna så har det gått ner! 🤷‍♀️

Servera grönsakerna före maten när barnen är hungriga

lundback.emelie: Mina barn på snart 5 och 7 år får äta råa grönsaker (broccoli, grönkål, blomkål, sparris m.m.) innan middagen, när de är som hungrigast, framför pusslet, brädspelet eller om inte det fungerar, TV:n, medan jag lagar mat. Sedan vid matbordet har de redan ätit alla grönsaker och de får äta sig mätta på själva maten som serveras.

carolinemarkusson: När jag var liten skalade min faster ett antal morötter och la i vattenbad på somrarna. Så fick vi gå och ta dessa om hungern kom mellan måltiderna. Hon kallade dem för ”klubbor”. Funkade förvånansvärt bra 😀

Maturligtvis: Mina barn är vuxna nu, utom ett som är 15. Jag har serverat grönsaker först, när de är hungriga och undrar när maten är klar. Ställt fram skålar på bordet med blomkålsbuketter, morotsstavar, etc. De har iofs aldrig varit svåra att få i grönsaker.
Ett annat tips är att låta dem få välja i affären, lättare att äta det de själva valt.

Göm nyttigheterna i maten

Att gömma nyttigheter i maten fungerar för många barn, men för andra finsmakare kan det leda till att de slutar äta något som de tidigare tyckte var gott. Så tillämpa detta knep med lite försiktighet. 

@byhistrand: Jag river morot i bananplättarna, köttfärsen och blandar i finriven morot i potatismoset. I med spenat i pannkakorna eller våfflorna och döp den till något spännande. Vi brukar ha magiskavåfflor (våfflor med spenat och mandelmjöl) monstermos (blomkål- & broccolimos). Då är det också lätt för barnen att önska maten och man vet precis vilket de menar 😄 Smoothie är ju också en perfekt ”gömma” för näring där de inte syns för barnen. Sen lägger jag alltid upp grönsaker på tallriken även om barnet inte önskar det och säger att ”du behöver inte äta” men om du känner för det senare så finns det, oftast slinker det mesta ner i farten sen.

sandrahall: Jag gömmer så mycket jag kan, vegetariska biffar kan man gömma mycket nyttigheter i. Potatismos också. Och smoothies! Sen funkar det att tävla hemma hos oss, vem äter upp broccolin snabbast? Vem äter flest morotsstavar osv

(Här är Sandra Halls recept på vegetariska biffar: 1/2 halloumi, 400g kikärtor, gullök, en morot, grönkål eller spenat och broccoli. Och ett ägg och krydda. Jag river alla grönsaker och osten, stavmixar kikärtor och blandar ihop och steker. Broccoli kan jag byta ut mot rödbetor, mer morot, jordärtskocka, paprika eller vad man har hemma. Enkelt och gott 😊)

sarah.soderholm: Min dotter är snart två år, i början åt hon allt: surkål, groddar, broccoli i alla former. Nu är det svårare. Vi gör smoothies som är bombad med näring och grönsaker istället för frukt. Sen kör vi på små skålar, testa genom att lägga tungan emot, vi visar hur man äter det (inte tittar på när hon äter, utan äter tillsammans). Presentation är viktigt just nu, har massa olika skedar som hon får välja mellan, ibland testa soppa genom sugrör, äta hampafrön ur vikkåsa etc. Hon är med vid matlagningen och får lägga i stekpannan etc. Plättar gömmer vi massor i, nässelpulver, nyponpulver etc. Pratar om texturer, hur det känns i munnen- kallt, lent etc. Hon är liten i maten men det hon får i sig försöker vi maxa näring på. Möter endel motstånd från andra föräldrar för att hon enbart får dricka vatten och inte saft tex… en del motstånd men värt det 😅

Låt barnet testa maten i olika form, rå eller tillagad

anneligranberg: Min snart 3 åring älskar grönsaker men tycker inte att champinjoner i maten är så gott. Men däremot så älskar hon att äta dom råa. Så mitt tips är att låta barnen prova samma livsmedel men i olika form. 😊

Använd en smakbrygga

En smakbrygga är något som kan få barnet att gilla maten. Många använder ketchup, men exempelvis smör kan också gå bra.

rockmamman: Ugnsbakar så ofta jag kan tex broccoli, blomkål och sellerirötter och serverar med smält smör eller ost. Brukar gå hem, sedan gör jag ofta rätter med vitkål, tex kålpudding eller blomkålsgratäng med bacon. Brukar gå hem hos mina lite större barn, från 6 år 🙂

fillan_: Min mellanpojke äter de flesta grönsaker om han får dem smaksatta med lite olja, vinäger och kryddor 👍🏼 överlag tror jag på att låta dem smaksätta grönsakerna! En halv avokade med lite örtsalt på tex går bättre hem än en utan salt (här får man ju dock vara försiktig beroende på ålder…) Den äldsta är mer petig, de är stora båda två 8 och 10. Försöker servera den äldsta stavar när han är hungrig, om han får en mix av morot, paprika och någon frukt han gillar så slinker alla ner. Frysta ärtor i en skål gillar båda mina att knapra på före middagen 😉 Sedan tillämpar jag ”varsågoda och lek med maten” när det gäller grönsaker 😅 Vi leker tillexempel tipp med ärtor eller små bitar av broccoli. Barnen vill vinna såklart så jag låtsas inte om att de tjuvkikar när jag väljer ut vilken bit som är ”tipp”. För de som inte känner till leken så innebär den alltså att man ska försöka undvika att äta den som är vald till ”tipp”, en samlingslek som förr oftast lektes med russin i skolor och förskolor och på kalas. Vi har också valt ut ”nya” grönsaker som vi testat på olika sätt under en vecka och satt betyg på hur det smakade. Ex blomkål – ugnsrostad, kokt, rå, med dressing på etc. Även om de bara smakar en pyttepyttebit så öppnar det upp för att våga smaka igen!

Se till att barnet har bra förebilder

paulinaadielsson: Gömma i smoothies e jättebra! Broccoli har sonen börjar tycka om efter att vi erbjudit det ett tag (och sagt att man blir stark av den samt att hans stora idol som är hans farbror föregår med gott exempel och äter det)😊

Heja er! Fortsätt med det glada humöret kring matbordet. Ju trevligare stämning, desto matgladare barn. 

Vill du läsa fler liknande inlägg? Följ mig på Facebook, Instagram eller Twitter.