Många livsmedelsproducenter marknadsför olika råvaror på sina förpackningar – exempelvis smultron, krabba och tomat – även när dessa bara utgör en procent eller mindre av själva livsmedlet. I förra veckan skrev jag ett öppet brev till producenterna och undrade om dessa minimala mängder råvaror verkligen behövs. Är det inte dags att helt gå över till (naturliga) aromer? Nu har Kivik och Felix svarat.

Förra veckans öppna brev blev det näst mest delade inlägget någonsin på den är sajten, endast toppat av det öppna brevet till GB glass. Många av er läsare har lämnat kommentarer i sociala medier som visar att ni är trötta på företagens brist på respekt för oss konsumenter. Någon skrev: Men hjälp, är det så illa?!

Jag skickade brevet till Kivik, Skånemejerier, Norrmejerier, Karo Pharma, Tyngre, Felix och Wasa. Kivik och Felix har hittills svarat. Vi börjar med Kiviks kommentar till den här smultrondrycken…

…som innehåller en tesked smultronjuice per liter.

Kiviks musteri möter konsumentens önskemål

Tack för ditt mail. Kiviks Musteri har gjort fruktbaserade produkter sedan 1935. Från början tillverkade vi enbart muster gjorda på 100 % frukt, men har med åren mött önskemål från våra konsumenter även på andra dryckeskategorier. Våra frukt- och bärdrycker är tänkta att vara ett gott dryckesalternativ utifrån situation och behov, likt en sammansättning av smakupplevelse, förväntat pris och tillgång. Vill man ha högre fruktinnehåll erbjuder vi muster och juicer med 100% frukt i.

I denna fruktdryck har vi valt en smakkombination av olika bärjuicer; jordgubb-, fläder- och smultronjuice och adderat arom för att lyfta smakerna ytterligare något. Den betecknas Smultron eftersom vi vill att det ska vara tydligt redan på framsidan vilken framträdande smak man kan förväntas sig, och i designen visas alla bären.

Ett av våra mål är att man alltid ska mötas av tydlighet och enkelt kunna utläsa innehållet i våra produkter. Därför följer vi också alltid alla lagar och regler kring innehåll och förpackningar. Våra konsumenters åsikter är viktiga för oss, ytterst är det ju de som bestämmer om produkten ska få finnas eller ej, det är vi väldigt ödmjuka inför. Vi upplever att det är många som gillar och köper denna dryck, men är som sagt självklart lyhörda för både synpunkter och önskemål och vill hela tiden bli bättre i vårt erbjudande.

Men vänlig hälsning, Ulrika Wistrand, Kommunikationschef

Felix vill ge en klar bild av sin produkt

När det gäller Felix ifrågasatte jag om förpackningen på denna skaldjurssoppa…

…följer regelverket. På framsidan av soppan står att den består av krabba, färsk grädde och crème fraiche. I den ordningen. Men krabba är inte första ingrediens, utan 15:onde ingrediens i soppan och utgör bara 0,5 procent av den totala vikten. 

Så här svarar Orkla, som äger varumärket Felix:

Hej Ann,

Vår utgångspunkt är att ge en tydlig och bra information till konsumenten. Intentionen är alltid att ge en så klar bild av produkten som möjligt för att vägleda konsumenten både när det gäller smak och näringsinnehåll. Det är helt i linje med lagstiftningen att beskriva produktens smak eller karaktär på framsidan och mängdange de ingredienser vi lyfter fram på produkten i innehållsförteckningen.

Felix skaldjurssoppa har en tydlig smak av både räka och krabba, vilket vi vill beskriva för konsumenten på förpackningen. På bilden syns räkor, och vi vill informera konsumenten om att den även innehåller krabba och att det är tydligt att det är en skaldjurssoppa. Att inte lyfta krabba på framsidan tycker vi hade blivit mer missvisande eftersom konsumenten då kunde ha förväntat sig en räksoppa och känt sig lurad av att den smakar av krabba.

Vissa ingredienser smakar mycket och kan ta över om de ingår i för stor mängd. Det är inte mängden av en ingrediens som avger hur mycket av den som produkten smakar. Så är det med till exempel vitlök och, som i det här fallet, krabba. Vi har gjort bedömningen att den mängd krabba vi har i är lagom för att ge soppan den smak och karaktär av skaldjur som vi eftersträvar.

Vänliga hälsningar, Cecilia Gannedahl, Kommunikationsdirektör, Orkla Sverige

Riktiga råvaror viktiga

I samband med förra veckans inlägg frågade jag er läsare om ni tycker att det är okej att företagen marknadsför en viss råvara på förpackningen, när den bara utgör en bråkdel av innehållet. Så här tycker ni (ni kan fortfarande rösta om ni vill):

En klar majoritet har svarat nej. Vad bra det hade varit om ni mina kära läsare hade utgjort en representativ del av befolkningen. Då hade fler konsumenter läst ingredienslistorna i butiken. Det är en nödvändighet för den som vill bibehålla sin hälsa. 

Ett tillägg: Eftersom det var så lite krabba i Felix soppa och de påstod att krabba smakar så mycket att det kan bli för mycket, ställde jag en följdfråga om varför naturliga aromer då behövs. Här är svaret: 

”Aromerna i produkten är naturliga aromer av fisk och krabba. I Skaldjurssoppan har vi ingen buljong, utan har istället använt naturliga aromer som förstärkning av smakerna. Du kan liknade vid att du tillsätter lite buljong till dina skaldjur eller grönsaker om du lagar en soppa hemma. Soppa innehåller, per definition, mycket vätska och det behövs någon form av smakgivare för att soppan inte ska bli smaklös. Aromerna är tillverkade av fisk och krabba, men är tekniskt sett naturliga aromer och ska deklareras som naturliga aromer.”

Vi har precis uppdaterat receptet till Skaldjurssoppa och har då tagit bort fisk- och krabbaromen och ersatt med hummerfond. Vi har i samband med det uppdaterat förpackningen och de uppdaterade produkterna kommer rullas ut på marknaden allt eftersom. Krabba står inte längre i smakbeskrivningen då det inte längre är en korrekt beskrivning av smaken på produkten.”

Man kunde alltså endast använda 0,5 procent krabba eftersom soppan annars kunde smaka för mycket krabba, men det är mycket vatten i soppan och för att den inte ska bli för smaklös behöver man ha i krabbaromer. Hm. Bra att de uppdaterar förpackningarna!

Vill du läsa fler liknande inlägg? Följ mig på Facebook, Instagram eller Twitter.