Ni var 142 personer som anmälde Cloettas/Malacos vilseledande reklam till Konsumenterverket efter mitt inlägg i onsdags. Det har gett effekt. Den felaktiga reklamenen har nu tagits bort från Malacos sociala medier.

Det inlägg jag skrev i onsdags handlade om reklam som Cloetta har gjort i Malacos sociala medier den 27 juli och 22 september i år. Ovan ser du bilden som de publicerade den 22 september. Cloetta menar att deras nya godis skulle kunna ersätta en fruktsallad. Det är givetvis felaktigt. Det som Cloetta kallar ”frukt” består till stor del av sirapssöta juicekoncentrat. Dessutom innehåller godiset både socker och glukossirap. Självklart kan inte det ersätta en fruktsallad.

Cloetta har sponsrat dessa inlägg så att de även har spridit sig som reklam i sociala medier. I inlägget berättade jag att vi konsumenter kan anmäla felaktig reklam till Konsumentverket. Enligt Konsumentverkets diarium har hela 142 personer anmält detta. När jag nu tittade på Malacos sociala medier, visade det sig att inläggen var borttagna.

Cloetta har också påstått att deras godis är frukt i olika former av tevereklam. Om du ser sådan reklam, ska du anmäla även den till Konsumentverket. Är vi många som klagar på felaktigheter, kommer företagen att få ögonen på sig.

Förutom att jag anmälde Cloettas reklam till Konsumentverket, har jag skickat in en anmälan till Malmö stad om att Cloetta på framsidan av godispåsarna påstår att godiset innehåller är 50 procent frukt. Deras ingredienslista är också skriven på ett vis som gör att man kan tro att det är mer koncentrerad bärjuice i godiset än socker, vilket inte är sant. Det ska bli intressant att se hur Malmö stad bedömer detta.

Vill du läsa fler liknande inlägg? Stötta mitt arbete via Patreon. Följ mig på Facebook, Instagram eller Twitter.