Hade ni suttit bredvid mig hemma i soffan nu hade ni hört hur jag spottade ur mig en tyst svordom: McDonald’s hyllar svenska skidstjärnorna med samlarkort. Återigen säljer det svenska skidlandslaget sitt varumärke till världens största skräpmatskedja. Nog för att jag förstår att skidsporten behöver pengar. Jag ser gärna att de får villkor som gör att de kan träna ordentligt (och klå norrmännen). Men det måste ändå finns gränser för hur lågt man får sjunka i jakten på sponsorpengar.
McDonalds är en av många viktiga orsaker till varför mänskligheten har drabbats av en epidemi av fetma. Den söta skräpmat som de säljer bidrar till att barn behöver fetmaopereras. Tack vare dem – och deras marknadsföring – får unga människor idag typ 2-diabetes, en sjukdom som om den drabbar vid 50 års ålder dödar i genomsnitt sex år för tidigt: Diabetes Mellitus, Fasting Glucose, and Risk of Cause-Specific Death.
Har haft antibiotika i köttet
För att kunna sälja billigt mat har McDonalds dessutom under lång tid köpt kött från producenter som har använt mänsklig antibiotika i sin uppfödning. Användning av antibiotika i djurbesättningar bidrar till att farliga antibiotikaresistens sprider sig. På vissa ställen i världen dör människor idag av vanliga urinvägsinfektioner eftersom antibiotikan inte biter längre.
Under skid-VM i Falun förra året köpte min dotter en landslagsmössa, som hon älskar. I Bruksvallarna stod hon som klistrad framför landslagsstjärnorna när de pratade under längdskidåkningens dag. Men aldrig att hon kommer få något av dessa samlarkort, där McDonalds har fått sätta sin logga på bilder av fantastiska skidåkare.
Avslutar detta med att spotta ur mig ännu en svordom. Det är för mig obegripligt att idrottsmän och kvinnor, som vet hur viktig bra mat är för prestation och hälsa, säljer sin själ till detta.
Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Lobbying & industrin. Stötta mitt arbete via Patreon.
Kajsa ∙ 11 februari, 2016 kl. 11:04
Jag blir lika arg! Det var lika förra året inför nåt mästerskap, så otroligt bedrövligt att de inte förstå bättre. Det är lika med juniorhockeylandslaget som gjorde reklam för cholkadmjölk för nåt år sen också. Hela sportindustrin är ju uppbyggd av socker- och skräpmatsindustrin. Fy f*n vad man kämpar i motvind, alltså.
≪ | ≫ |
McDonald's Sverige ∙ 11 februari, 2016 kl. 11:06
Verkligen tråkigt att du har den uppfattningen om oss. Hos oss kan man välja mellan över 400 olika menykombinationer, bl a serverar vi kött, fisk, vegetariskt, pommes frites, morötter, havregrynsgröt, äggröra och många olika drycker. Det finns således något för de allra flesta.
Vi var den första restaurangkedjan i Sverige som med full transparens kunde visa upp ingrediens- och näringsförteckning så att alla kan ta medvetna beslut om vilken måltid som passar bäst utifrån ens egna förutsättningar.
Vår mat lever upp till branschens hårdaste miljö-, djurskydds- och livsmedelssäkerhetskrav, många gånger till och med högre än vad de svenska myndigheterna kräver. T ex har vi krav på att antibiotika endast får användas om ett djur blir sjukt, precis som för oss människor.
Vi är otroligt stolta över vårt samarbete med både det alpina- och längdlandslaget. Speciellt över att vi under förra året lyckades samla ihop hela 800 000 välbehövda kronor till lokala skidföreningar runt om i Sverige.
Om det är något specifikt du undrar över så får du gärna höra av dig till oss på mcsvar@se.mcd.com så vi kan ge dig korrekt fakta.
Önskar dig en trevlig dag!
Vänliga hälsningar
Johan Tennbäck, McDonald’s Sverige
≪ | ≫ |
AnnFernholm ∙ 11 februari, 2016 kl. 12:18
Tack! Ska genast mejla och be att få fakta kring hur många liter läsk ni säljer per år. I Sverige och i världen.
≪ | ≫ |
Kajsa ∙ 12 februari, 2016 kl. 06:51
Svårt att se de olika menykombinationer de säger sig promota när landslaget har underställ som bara visar hamburgare…. Varför visar man då inte morötterna och äggröran? Fail…
≪ | ≫ |