Fick en kommentar på bloggen från Pågens kommunikationschef angående mitt tidigare inlägg idag om deras nya reklamkampanj:
Hej Ann,
Full förståelse för din fundering i en viktig fråga! Bilden du hänvisar till är en av många olika bilder i en kampanj där vi vill visa hur många variationsmöjligheter en macka kan erbjuda – allt från den enklaste ostmacka via helvegetariska middagsmackor till just en dessertmacka, som man kanske kan unna sig någon gång ibland. Vi ville helt enkelt inspirera till lite experimentlust i köket! Jättetråkigt om någon tagit illa vid sig, det var aldrig vår mening, bra också att du är uppmärksam eftersom det här är en viktig fråga för oss som stort bageri. Vår ambition är att erbjuda stor variation, allt från osötade fullkornsbröd till något gott till helgen – så att alla kan hitta något som passar smak och tillfälle.
Vänliga hälsningar
Boel Lagerwall
Kommunikationschef på Pågen
Mitt svar:
Hej Boel,
Det är obegripligt att ni på Pågen inte tänker längre. Det finns ingen generation barn som bär på så mycket övervikt som dagens. Det avskavda nagellacket på bilden gör onekligen att det ser ut som ett barn. Hur kommer det sig att ni inte ger barnet – som har en växande kropp – en bättre macka? Vet ni hur mycket socker det är i er kreation? Titta bara på kolasåsen. En deciliter socker per person. Det är 90 gram socker, eller över två dagsransoner för ett barn. Sedan är det socker i glassen, godiset och ert extremt söta limpbröd. Mackan innehåller långt mer socker än vad något barn någonsin ska äta. Det är härligt med kreativitet, men kreativitet som leder till barnfetma ger jag inte mycket för.
Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Lobbying & industrin. Stötta mitt arbete via Patreon.
Majoren ∙ 13 april, 2016 kl. 20:23
Rakt och tydligt budskap till Pågen, bra! Jag tycker verkligen det är viktigt att företagen får ärliga, konkreta och lärande feedback så det vaknar upp och börjar inse vilket fruktansvärt dåligt intryck de kan göra med sin ”reklam”. Ovanstående exempel blir dessa tider totalt osmakligt, en riktig ”Donald Trump”.
≪ | ≫ |
Emma Kling ∙ 14 april, 2016 kl. 08:38
Är inte reklam riktat mot barn förbjudet? Speciellt om det innehåller något som skulle äventyra hälsan. Vilket ju socker vetenskapligt bevisat gör.
≪ | ≫ |