Många har hört av sig om den hårdföra pr-kampanj som Malaco/Cloetta har drivit den senaste tiden för att få oss att köpa deras nya ”fruktgodis”. De jämställer godiset med en fruktsallad, och påstår att man får en ”fruktstund” om man äter det. Det är givetvis helt felaktigt och något som du som konsument kan och bör anmäla till Konsumentverket.
Det märks att många är trötta på att olika livsmedelsbolag försöker få sina produkter att framstå som nyttigare än vad de egentligen är. Det är flera personer som har skickat mig skärmdumpar på Cloettas nuvarande kampanj, där de försöker likställa sitt nya Gott & Blandat-godis med frukt. Till exempel påstår de att vi kan öppna en påse fruktgodis för att bjuda på en fruktsallad:
Och att våra fruktstunder skulle kunna ”uppdateras” med deras godis:
Cloettas fruktgodis består till stor del av juicekoncentrat
Det är sjävklart fel. En stor del av det som Cloetta kallar för ”frukt” består av juicekoncentrat, en ingrediens som bland annat WHO varnar för. När industrin framställer juicekoncentrat pressar de bort fruktens alla nyttiga fibrer, och kokar sönder mycket av vitaminerna. Det som blir kvar är en form av sirap som innehåller högkoncentrerat socker, vilket inte alls är speciellt bra för oss. Ersätter vi våra fruktsallader eller fruktstunder med Cloettas godis, som även innehåller en stor andel tillsatt socker, kommer vi därför att riskera vårt välmående.
Enligt marknadsföringslagen 10 §, punkt 2, får företag inte använda sig av vilseledande påståenden som kan påverka vår hälsa. Du som har råkat ut för Cloettas marknadsföring bör därför anmäla den till Konsumentverket. Det är otroligt enkelt. Följ denna länk och fyll i de uppgifter som Konsumentverket efterlyser. Välj ”felaktig marknadsföring” när de frågar efter vilket fel du anser att företaget har begått.
Anmäl felaktigheter på livsmedelsförpackningar till kommunerna
Om du som konsument i stället råkar ut för vilseledande marknadsföring på en livsmedelsförpackning, eller i samband med att ett företag säljer sina livsmedel, ska du anmäla det till kommunen där företaget har sitt huvudkontor. I kommunerna finns livsmedelsinspektörer som granskar det vi anmäler. Efter att jag exempelvis anmälde Oatlys och andra havredrycksproducenters påståenden om att deras havredrycker skulle vara osötade, har företagen fått ändra sina förpackningar.
Vi konsumenter måste börja protestera mot alla felaktigheter. Livsmedelsföretagen har under alldeles för lång tid kommit undan med alldeles för mycket. Det är först när vi uppmärksammar svenska myndigheter på att det är dags att börja granska livsmedelsbranschen, som de kommer att börja göra det. Så skrid till verket. Du som har blivit utsatt för Cloettas reklam, anmäl den direkt. Sprid och dela detta inlägg, så att fler blir medvetna om sina rättigheter som konsument.
Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Om socker, Lobbying & industrin. Stötta mitt arbete via Patreon.
Susanne Andersson ∙ 27 oktober, 2021 kl. 09:27
Godis ÄR godis, frukt ÄR frukt!!!
Falsk marknadsföring!
≪ | ≫ |
Regina ∙ 27 oktober, 2021 kl. 09:38
Fruktansvärd.
≪ | ≫ |
Anne Lundqvist ∙ 27 oktober, 2021 kl. 10:39
Bara ren frukt är frukt 🍇
≪ | ≫ |
Hannas krypin ∙ 27 oktober, 2021 kl. 11:12
Så skrämmande dålig marknadsföring. Måste helt klart anmälas.
http://hannafialotta.blogg.se
≪ | ≫ |
Sibyl lundberg ∙ 27 oktober, 2021 kl. 17:57
Går inte att få naturliga ämnen i godis från
frukt .FALSKT
≪ | ≫ |
Elisabet Palm ∙ 27 oktober, 2021 kl. 22:01
Det är falsk marknadsföring!!!
≪ | ≫ |
Viola Lindström ∙ 29 oktober, 2021 kl. 10:37
Godis och frukt är olika saker. Frukt är frukt och godis är godis.
≪ | ≫ |
MacBruce ∙ 29 oktober, 2021 kl. 14:25
Bra jobbat!
≪ | ≫ |
Elizabeth Hatz ∙ 29 oktober, 2021 kl. 20:09
Bra att ni uppmärksammar. Jag har anmält till Konsumentverket.
≪ | ≫ |
Johan ∙ 29 oktober, 2021 kl. 21:14
Men ingen tror ju på riktigt att godis ersätter frukt. Det här är skämtsam ironi. Hälsoriskerna till följd av missförstånd torde vara mycket begränsade.
≪ | ≫ |
Ann Fernholm ∙ 29 oktober, 2021 kl. 23:01
En kommentar från sociala medier: ”Min pappa hade köpt varsin påse till mina barn. Han tyckte det var såå bra att det var frukt i 😵💫”. Reklamen går också i barnprogram, en grupp som har svårare att förstå ironi.
≪ | ≫ |
Ricard Karlsson ∙ 30 oktober, 2021 kl. 08:37
Får mig osökt att tänka på: ”ägg är nyttigt, äter ett om dagen, kinderägg”
≪ | ≫ |
Ann Fernholm ∙ 31 oktober, 2021 kl. 09:05
Har de haft en sådan reklam?
≪ | ≫ |
Daniel ∙ 30 oktober, 2021 kl. 14:04
Hur blir man så här skitnödig?
≪ | ≫ |
Ann Fernholm ∙ 31 oktober, 2021 kl. 09:05
Menar du mig eller Cloetta?
≪ | ≫ |
Björn ∙ 30 oktober, 2021 kl. 18:51
Bra rutet. En annan som jag irriterat mig på (och blivit blåst av) är godmorgon apelsinjuice. Det står i stor stil ”100% pressad juice”, och längst ner i mindre stil ”från koncentrat”. Det kan man fundera på hur det kan vara lagligt.
Jag antar att de kan hävda att 100% av den juice som faktiskt är i förpackningen pressats. Men hur skulle man annars få ut juicen?
≪ | ≫ |
Ann Fernholm ∙ 31 oktober, 2021 kl. 09:05
Det är så otroligt många livsmedelsproducenter med stora bokstäver skriver det som de vill att vi ska läsa, sedan skriver de med små bokstäver det som måste stå där för att förpackningen ska följa lagstiftningen. Det är många som vill dölja vad varan egentligen innehåller, vilket ju säger allt om den här branschen.
≪ | ≫ |
Lyssna och svara på kritik i socialal medier – Blogg Liubov Nenasheva ∙ 26 november, 2021 kl. 14:06
[…] av väntan fick hon bara ett formellt svar från Cloettas kommunikationsavdelning. Då skrev hon ett kritiskt blogginlägg om den reklamkampanjen och uppmuntrade sina följare att anmäla Malaco/Cloetta till […]
≪ | ≫ |