Det här med naturgodis blir bara mer och mer komplext. Efter mitt senaste öppna brev till olika naturgodisföretag, påstod plötsligt Exotic Snacks att det inte alls säljer naturgodis. De menar att deras sortiment är ett ”lösviktskoncept”, och då kan de ha vanligt godis i sina hyllor. Att det ändå står ”naturgodis” i butiken, påstår Exotic Snack nu är ICA:s fel. I dag är det därför dags för ett öppet brev till ICA. Vi behöver reda ut vem som är ansvarig för att vanligt godis säljs under falsk flagg.
Hej ICA,
Jag kontaktar er eftersom jag skulle behöva hjälp att förstå vem som egentligen är ansvarig för den vilseledande information som ni ger till era kunder. Det gäller prisskyltar som den ovan, och här nedan:
Låt oss ta allt från början. För några år sedan skrev jag ett öppet brev till Exotic Snacks och undrade vad som egentligen skiljer naturgodis från vanligt godis. Skälet till att jag frågade var bland annat den här produkten:
Den kallas för bananlakrits, men innehåller ingen banan alls. Däremot utgörs 60 procent av socker. I mina ögon såg det därför ut som om helt vanligt godis.
Naturgodisföretagen skulle ändra sitt sortiment efter anmälan
Eftersom det borde vara olagligt att sälja vanligt godis som naturgodis, anmälde jag Exotic Snacks och alla andra naturgodistillverkare till kommunerna där de har sina huvudkontor. En av de livsmedelsinspektörer som utredde min anmälan, sa att företagen hade fått i uppdrag att rensa bort allt vanligt godis från sina hyllor. Men det gjorde de inte. När jag för ett par månader sedan besökte ett par ICA-butik, innehöll Exotic Snacks sortiment fortfarande produkter som dessa:
Så jag skickade ännu ett öppet brev till naturgodisföretagen och frågade vad som är naturligt med saltlakritsmjölkchoklad och lakritsfudge. Då menade plötsligt Exotic Snacks att allt är ett missförstånd. Deras kvalitets- och hållbarhetschef skrev att de själva inte kallar sitt sortiment för naturgodis, utan att de säljer ”Exotic Snacks lösviktskoncept”.
Exotic Snacks skyller felet på ICA
Det var lite förvånande, tyckte jag. Ett ”lösviktskoncept” låter ju som att de lika gärna kunde sälja skruv eller akvariegrus. När jag undrade varför det ändå står ”naturgodis” vid deras hyllor i butiken (som på bilderna ovan), svarade de: ”Vi säljer våra lösviktsprodukter till hundratals butiker i Sverige och kan inte svara för vad enskilda butiker skrivit på sina egna prisskyltar.”
Det var också den story som Exotic Snacks drog för den livsmedelsinspektör som denna gång granskade dem. De skyller helt enkelt på er på ICA, och menar att det är ni som har missförstått deras koncept. Så nu undrar jag: Vem bestämmer vad som ska stå på era skyltar? Och hur kommer det sig att ni har börjat kalla Exotic Snacks sortiment för ”naturgodis”?
När ni säljer vanligt godis som ”naturgodis”, finns en risk att era kunder tror att de köper något som är nyttigare än vad det egentligen är. Om man får döma av de kommentarer som jag har fått efter mina olika öppna brev, är det en och annan som har blivit vilseledd. De tror på riktigt att det ska finns banan i det som kallas för bananlakrits, när det säljs som naturgodis. Hur ser ni på detta? Och vad tänker ni göra åt det?
Jag talar nog för både mig och mina läsare när jag säger att vi är nyfikna på ert svar!
Vänliga hälsningar,
Ann Fernholm
Tillägg: ICA har svarat på det öppna brevet. Läs via denna länk.
Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Lobbying & industrin. Stötta mitt arbete via Patreon.
Maria Nilsson ∙ 3 november, 2021 kl. 08:50
Jag skulle säga att det är läge för en ny, seriös aktör att uppvakta ICA.
Bra jobbar Ann! Som vanligt 🙂
≪ | ≫ |
Svar från ICA: Vilseledande märkning av godis är de enskilda handlarnas ansvar – Food Pharmacy ∙ 6 november, 2021 kl. 12:13
[…] ICA centralt att de inte kan styra över vad de enskilda ICA-handlarna gör. Läs ICA:s svar på det öppna brev som jag skickade till dem i […]
≪ | ≫ |