När livsmedelstillverkare påstår att en vara är lyxig, äkta eller extra bra, måste de ha belägg för att det är så. Därför anmälde jag nyligen Pågens semlebullar. Som du ser ovan menar de att deras bullar skulle vara ”extra fina” och till ”för den perfekta semlan”, trots att inget talar för att det skulle vara sant. Livsmedelskontrollen i Malmö har nu bestämt att Pågen måste ändra sina förpackningar.
Livsmedelsbutiker är fulla med budskap som talar till oss konsumenter. Tillverkarna vill få oss att köpa just deras varor. Under arbetet med Fejkmaten har jag dock insett att företagen ofta bryter mot lagstiftningen. I början av februari skickade jag in ett klagomål på Pågens semlebullar, eftersom förpackningen hade flera så kallade ”säljande uttryck” på sig. Enligt lagstiftningen måste påståendet att semlebullarna skulle vara ”extra fina” följas av en förklaring som berättar varför Pågen anser att de är så bra. De skriver att de är bakade ”med kardemumma”, men det är i princip alla semlebullar så det räcker inte som motivering.
Pågen måste ändra sin förpackning
Nu har en livsmedelsinspektör i Malmö granskat förpackningen. Så här skriver hon:
Vi har nu utrett ditt klagomål på pågens semlebullar gällande formuleringen ”Extra fina”. Pågen kommer att ta bort formuleringen från sina förpackningar men den kommer att finnas kvar under årets säsong och eventuellt under viss period även nästa år eftersom förpackningsmaterial kommer att finnas kvar. Det nya förpackningsmaterialet kommer inte att ha formuleringen extra fina.
Rimligt beslut, tycker jag! Vill passa på att följa upp min anmälan av Hemmakvälls kampanj i januari. De påstod då att deras godis skulle vara frukt. När miljöförvaltningen i Landskrona kontaktade Hemmakväll, var den kampanjen redan borttagen så utredningen lades ner.
Tack alla ni som stöttar mig via Patreon. Det ger mig möjligheter att granska livsmedelsbranschen på detta vis!
Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Lobbying & industrin. Stötta mitt arbete via Patreon.