Majskrokar, cheddarsnacks och kex sötade med juice. Mängden ohälsosam mat i barnmatshyllorna har exploderat. Nu skriver Washington Post om problemet. Vi behöver göra upp med vår tro på att barnmatsföretagen vill barnens bästa. Maten som de producerar är ofta både ultraprocessad och översötad.
Allt fler röster höjs nu mot de livsmedel som tillverkas som ”barnmat”. I juni varnade WHO för den höga halten socker i bebispuréer, bland annat eftersom det kan fräta på tänderna. Nu skriver också Washington Post om skräpmaten som fyller barnmatshyllorna: Sweet excess: How the baby food industry hooks toddlers on sugar, salt and fat.
Ultraprocessade majssnacks inget mellanmål
Även här i Sverige marknadsför barnmatsföretagen ultraprocessad mat till bebisar och små barn, ofta med missvisande hälsobudskap. Ett exempel är detta som kallas ”mellis”:
Ingen ska äta ultraprocessade majssnacks till vardags, speciellt inte småbarn som har ett stort näringsbehov i förhållande till sitt matintag.
Det är dags att vi gör upp med den starka tillit som vi har haft till barnmatsföretagen. BVC rekommenderar ofta föräldrar att ge bebisar kommersiell barnmat eftersom den skulle vara näringsrik, men när Testfakta för några år sedan granskade burkmaten blev slutsatsen att den är både närings- och energifattig. Maten innehåller också ofta väldigt lite protein (sannolikt eftersom det är billigare att fylla burken med vatten än kött och fisk). Faktum är att en bebis skulle behöva äta hela 5-6 burkar för att täcka sitt dagsbehov av energi.
Barnmatsindustrins utövar en stark lobbying
Att vi ändå har en positiv bild av barmatsindustrin beror på att de är duktiga på lobbying. Under de nationella barnhälsovårdsdagarna i oktober, då personer som leder Sveriges barnhälsovård träffades, tillhörde exempelvis Semper, Hipp och Nestlé de betalande utställarna. På sajten för arrangemanget fick barnmatsföretagen göra reklam för sin verksamhet. Semper skriver: ”På Semper står alltid barnets bästa i centrum”, ett budskap som rimmar illa med vad Semper faktiskt gör. Under varumärket Organix säljer de snacks, kakor och godisar till bebisar och små barn.
Nestlés budskap till BVC är att de bedriver ”en ständig utveckling av barnmat som baseras på vetenskap och forskning”. I Spanien säljer Nestlé samtidigt välling och gröt som smakar Mariekex, och klämmisar som smakar sockerkaka eller Oreos.
Hipp påstår att deras filosofi är att: ”barn som växer ska äta den bästa maten” samtidigt säljer de översötade puréer till sex månader gamla bebisar.
Det som Hipp menar är en omsorgsfullt tillagad gröt, består till stor del av juice från juicekoncentrat och närmare hälften av alla kalorier kommer från socker.
Från det att barnen är 12 månader tycker också Hipp att de ska ”träna handgreppet” genom att äta kakor baserade på vetemjöl och koncentrerad juice (men Hipp kallar dessa kakor för ”minikex med fullkorn”).
Nä, hörrni kära föräldrar. Det är dags att vi slutar gulla med barnmatsföretagen. Dela och sprid detta till alla föräldrar du känner, till varje bvc-sköterska i vårt avlånga land och alla i förskolan. Det är dags att bojkotta det skräp som företagen vill pracka på våra småbarn. Barnen behöver istället näringsrik mat, lagad från grunden på naturliga råvaror. Bra mat är en genväg mot långsiktig hälsa.
Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Bebisar & mat. Stötta mitt arbete via Patreon.
Åsa ∙ 28 oktober, 2019 kl. 07:55
Bedrövligt att det för det första tillverkas till barn och sedan säljs till osäkra föräldrar som tror att det är bra. Vart tog det suna förnuftet vägen?
≪ | ≫ |
Ann Fernholm ∙ 28 oktober, 2019 kl. 09:26
Det är trist att vi behöver lära oss vara syniska och misstro företagen.
≪ | ≫ |
Jessica ∙ 28 oktober, 2019 kl. 16:20
Tack för ”Stora boken om mat”. Den har varit mycket värdefull vid introducerandet av mat för vår lilla tjej. Hon glufsar glatt i sig allt från palsternacksstavar till omelett och det brukar ofta inte vara några konstigheter med nya smaker. Rekommenderar boken till alla småbarnsföräldrar. Bra mat behöver inte vara krångligt som många tror!
≪ | ≫ |
Ann Fernholm ∙ 28 oktober, 2019 kl. 17:06
Vad roligt att höra! Tack!!!
≪ | ≫ |
Micke ∙ 29 oktober, 2019 kl. 11:59
Det är därför som Tip & tot är det självklara valet till min son
≪ | ≫ |
Ann Fernholm ∙ 30 oktober, 2019 kl. 16:49
Se till att din son får äta av den mat du själv äter också. Bebisar behöver lära sig smaken och konsistensen av den mat de ska äta under sin uppväxt. vid 1,5-2 års ålder går de in i ett stadium av kräsenhet, kallas neofobi. Efter det kan det vara svårt att lära dem äta nya saker.
≪ | ≫ |
Anna Frössén ∙ 29 oktober, 2019 kl. 15:34
Finns det några saker man kan köpa färdigt i affären som du rekommenderar istället?
≪ | ≫ |
Ann Fernholm ∙ 30 oktober, 2019 kl. 16:47
Grejen är att bebisar behöver öva in smaken och konsistensen av riktig mat. Därför ska de äta så mycket vanlig mat som möjligt. Du kan läsa mer om det i ”Stora boken om barn och mat”. Men självklart kan de få lite burkmat eller någon klämmis då och då. Men undvik det som är sötat med koncentrerad juice, eller ultraprocessad mat som majssnacksen.
≪ | ≫ |
Evelina ∙ 29 oktober, 2019 kl. 19:51
Alla småbarnsföräldrar borde köpa Stora boken om barn och mat! Jag var en osäker kock som levde på halvfabrikat. Min mamma köpte boken när jag blev gravid och nu äter vi hemmagjort ris på blomkål, pasta på bönor och aldrig köpt en majskrok!
≪ | ≫ |
Ann Fernholm ∙ 30 oktober, 2019 kl. 16:45
Å vad glad jag blir att höra det! Fantastiskt. Heja dig!
≪ | ≫ |
Cecilia ∙ 31 oktober, 2019 kl. 12:35
Stora boken om mat har varit så hjälpfull och när jag inte hinner laga mat själv till mina barn så brukar jag alltid köra på Tip & Tots ekologiska och färska barnmat. 🙂
≪ | ≫ |
Ash ∙ 12 juni, 2020 kl. 23:44
Äsch kom igen.
Om dina föräldrar klrarade sig utan genus/ naturcetrifierade och du fick en fin uppväxt så kommer våra barn klara sig helt ok,
// Ash
3-barnsfar
≪ | ≫ |
En matglad Alfred, mumsiga morotskaksbollar och andra bra mellistips – Food Pharmacy ∙ 23 februari, 2021 kl. 09:10
[…] och linsgryta. Men exakt hur många som skulle bli matgladare, kommer vi nog aldrig få veta. Barnmatsindustrins lobbyingär stark. De är väldigt duktiga på att övertyga både bvc-personal och föräldrar om att […]
≪ | ≫ |