I onsdags skrev skickade jag ett öppet brev till Oatly, där jag menade att det är vilseledande att påstå att sockret i deras havredryck är naturligt. De har brutit ner stärkelsen i havre till sockerarten maltos, så att havredrycken innehåller lika mycket maltos som öl. Nu har Oatly svarat. De anser att det är fel av mig att jämföra havre i fast och flytande form.
I sin marknadsföring har Oatly ridit på det faktum att havre anses vara ett nyttigt sädesslag med nyttiga fibrer, därför tycker de att vi ska dricka dessa fibrer. När jag i mitt öppna brev (läs via denna länk) kritiserade drycken eftersom den ger ett snabbt blodsockerpåslag, tycker Oatly nu att det är fel att jämföra havredryck med riktig havre. Här är deras svar.
Oatly: Det är skillnad på havre och havre
Hej Ann, Tack för ditt brev. Vi mår bara bra och är särskilt glada när vi får prata om mat och klimat, så det är kul att det pågår en diskussion om de här frågorna tycker vi. För faktum är att många är nyfikna och att man kanske inte självklart vet hur saker och ting ligger till.
Låt oss först och främst börja med att konstatera att havre är ett bra livsmedel. Att äta havre regelbundet sänker både totalkolesterol och LDL-kolesterolet, hos både friska individer och de med risk för hjärt-och kärlsjukdomar (däribland diabetiker). En relevant faktor vid förhöjt blodsocker är fiberintaget, ju mer fibrer desto bättre för blodsockerregleringen. Man har i studier sett att havre (fullkorn från till exempel havregryn eller mathavre) ger ett lägre blodsockersvar efter en måltid. Denna mekanism är troligen relaterad till de lösliga fibrerna, speciellt betaglukaner.
Men det finns olika typer av havrebaserade livsmedel, vilket är viktigt att komma ihåg. Att jämföra olika typer kan tyckas enkelt, men Oatlys havredryck är ett flytande livsmedel och har därmed ett högre glykemiskt index än fasta sådana. Jämförelser avseende blodsockersvar är bara relevant för liknande livsmedelsgrupper – att jämföra fasta och flytande rakt av blir som att blanda äpplen med päron. I det här fallet ställs havredryck mot mathavre, vilket blir missvisande. Dessutom intas oftast havredryck vid en måltid, som frukost, mellanmål, lunch eller middag. Hur någons blodsocker reagerar beror på hela måltiden och inte bara ett livsmedel, exempelvis vad du häller i glaset. Det är därför inte så enkelt som i experimentet som gjorts – förutom att det såklart också är svårt att dra generella slutsatser från en studie där endast en person ingår.
Så till dina frågor om socker. Det finns inget tillsatt socker i våra naturella havredrycker, utan sockerarterna (som vi anger i näringsvärdestabellen) är naturliga disackarider (maltos) som kommer från havre. Vi har genom forskning hittat ett sätt att bryta ner stärkelsen till maltos under vår tillverkningsprocess med hjälp av enzymer, samma typ av enzymer som finns i vår mag- och tarmkanal. Samma process sker alltså i våra kroppar när vi bryter ner havre. Vår havre innehåller alltså inte “40 gånger mer socker” än havregryn eller mathavre, utan skillnaden är att mängden socker som är utskrivet på havregryns- och mathavreförpackningarna är mängden innan kroppen har brutit ner stärkelsen till maltos, medan samma process sker redan under tillverkningen av vår havredryck. Eftersom processerna är desamma, även om de sker på olika platser (i kroppen respektive Oatly-fabriken), skriver vi ut ”naturligt socker från havre” på våra förpackningar, för att vara tydliga med att sockret som framgår av näringsvärdestabellen inte är tillsatt, för det är det ju inte.
Naturliga sockerarter förekommer även i flera andra livsmedel, ett exempel är laktos i mjölk. I vår naturella havredryck finns 4 g maltos/100 ml, medan laktos i komjölk är knappt 5 g/100 ml. Och processen är liknande när man gör havredryck som när man gör komjölk. Man skulle kunna förklara det såhär: när komjölk ”produceras” i korna bryter de ner stärkelse från foder i sin matspjälkning – en liknande ”matspjälkningsprocess” sker när vi tar havre och gör den till havredryck. Vår naturella havredryck hamnar därför på samma, eller till och med lite lägre nivå, av sockerarter än till exempel mjölk. Vissa av våra produkter, till exempel de med choklad- eller apelsin-mangosmak, har vi har valt att söta med tillsatt socker för smakens skull . Det framgår precis som du visar på innehållsförteckningen.
Men det finns fler fördelar med att ersätta mejeri med till exempel havredryck, särskilt om man tar in hållbarhet och klimatpåverkan. Havredryck är klimatsmart, vår havredryck har till exempel 75% lägre klimatavtryck än komjölk (hur detta räknats ut går det att läsa mer om här). Och det är viktigt. Vi behöver minska livsmedelssystemets utsläpp om vi ska klara klimatmålen. Idag står det nämligen för enorma utsläpp, 21–37% av de globala växthusgasutsläppen enligt enligt IPCC (se kapitel 5, s.475–480) . Animalieproduktionen (kött, mejeri, ägg och vattenbruk) står i sin tur för 56–58% av dessa utsläpp ( J Poore och T Nemecek 2018 , s.4). Ska vi få ner dessa utsläpp och klara av Parisavtalet måste vi förändra vad vi äter, det visar en studie i Nature från 2018. Bara genom att världens alla medborgare i genomsnitt blir “flexitarianer”, det vill säga minskar intaget av animaliebaserade livsmedel till förmån för växtbaserade livsmedel – kan klimatförändringarna hållas under två grader.
Angående din andra fråga: självklart följer vi lagen. Sägningen “whatever” kom till därför att vi från början skrev “No milk. No Soy. No badness” på våra paket. Men just ordet “badness” uppfattade Svensk Mjölk som att vi hävdade att mjölk var dåligt för hälsan. Det hela slutade i en process i marknadsdomstolen som resulterade i att vi inte längre fick skriva så. Då tog vi såklart bort “badness” och ersatte det istället med något som inte hade något med produkten att göra, ”no …eh… whatever.”, som en blinkning till den processen.
Vi hoppas att du känner att du fått svar på dina frågor Ann, och att vi fått fram hur vi tänker och resonerar kring några av frågorna du lyfter i ditt brev. Om något fortfarande känns oklart så svara gärna på vårt brev – det är kul att brevväxla, tycker vi!
Allt gott, Nina Jansson Nutritionist, PhD, Oatly
Min kommentar: havredryckens höga GI spelar roll
I sitt svar skriver Oatly att när de bryter ner stärkelsen till maltos i sina enzymeringstankar, är det i princip samma process som ändå sker i vår kropp. Därför skulle sockret i deras havredryck vara naturligt.
Det tycks ha gått företaget spårlöst förbi att matens glykemiska index spelar stor roll för vår hälsa. När Oatly gör kroppens jobb och bryter ner maten i förväg, får vi ett mycket högre blodsocker av produkten. Ni som har läst Ett sötare blod vet att ett högt blodsocker driver inflammation, och ökar risken för hjärt-kärlsjukdom (något som nyligen bekräftades i en stor Europeisk studie).
Ett snabbt blodsockerpåslag gör också att insulinnivåerna i kroppen stiger mer än normalt, och insulin är en tillväxtfaktor. Biokemiska kartläggningar visar att bland annat att cancercellers tillväxt drivs av insulin, därför är det en riktigt dålig idé att konsumera mycket snabba kolhydrater.
Maltos och laktos påverkar blodsockret olika
I sitt svar jämför Oatly också sockerhalten i havredryck med den i mjölk. Det är som att jämföra ärter och rotmos. Havredrycken innehåller maltos, som består av två glukosmolekyler som sitter ihop. Båda dessa höjer blodsockret och maltos har ett högt glykemiskt index. Olika källor anger olika siffror, men maltos har ett GI-värde som ligger en bit över 100 vilket innebär att det höjer blodsockret snabbare än vitt bröd.
Mjölk innehåller sockerarten laktos, som består av sockerarterna glukos och galaktos. Det är bara glukosen som direkt höjer blodsockret. Galaktos omsätts i levern, där sockerarten omvandlas till glukos. Men detta tar ett tag. Mjölkens GI-värde ligger därför lägre, under 50.
Trots att mjölk innehåller mer sockerarter än havremjölk, kommer alltså havremjölken att höja blodsockret mest.
Klimat kan inte ställas mot miljö
I sitt brev skriver Oatlys nutritionist också om klimatet. Nyligen kom en rapport kring hur olika mjölksubstitut påverkar miljön, och den gav en nyanserad version av vad ett hållbart jordbruk kräver. Så här står det bland annat i rapporten:
”Stora fält med ettåriga grödor som havre och soja är ekologiskt fattiga system, och ännu mera om de odlas med kemisk bekämpning av ogräs, insekter eller svampsjukdomar.”
Sedan är det värt att notera att antalet kor i Sverige har minskat från 1,9 miljoner på 1930-talet till strax över 500 000 idag. Så det är knappast kornas fel att våra utsläpp av växthusgaser har ökat radikalt.
Även om man anser att havre kan rädda klimatet, är det dumt att börja massproducera ännu en söt dryck som höjer blodsockret. Det är mycket bättre för kroppen att äta havren som den är. Personligen har jag börjat göra tabouli med mathavre istället för bulgur. Det kan rekommenderas.
Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Om ultraprocessad mat, Lobbying & industrin. Stötta mitt arbete via Patreon.
Stina ∙ 18 september, 2020 kl. 18:46
Ann! SÅ bra att du driver på, ställer företagen mot väggen och visar hur det verkligen ligger till! Tacksam för granskare som dig. Jag undrar, om du tänker att samma sak gäller all framställning av havredryck, alltså att samma process sker hos tex Garant och Ica? Känner mig lite illa till mods just nu då havredryck är typ det bästa vi vet här hemma. Tack för det du gör!
/Stina
≪ | ≫ |
Ann Fernholm ∙ 18 september, 2020 kl. 21:26
Hej! Du får läsa på förpackningen, men alla jag har sett innehåller en stor dos maltos. Kroppen klarar en del sånt, men man bör känna till att man verkligen inte får havrens alla nyttiga effekter när man dricker den istället.
≪ | ≫ |
Ralf ∙ 18 september, 2020 kl. 19:27
Ett praktexempel på ett lobbyingsvar som skulle kunna lura många av oss. Men, för det första:
1. Kolesterol är ingen bra hälsomarkör. Det går inte att koppla förhöjt kolesterol till ökad dödlighet, hur mycket läkemedelsindustrin än försöker. Trots det har det lyckats rätt bra att få både folk och läkare att tro att det är så. Lögnen upprepas om och om igen.
2. Fibrer är bra för blodsockerregleringen, om man äter dem. Ridå, vad har det med en dryck att göra? Ok, visst, det kanske finns lite spår av fibrer i drycken, men varför äta eller dricka skräp som höjer blodsockret så mycket? När det i svaret skrivs om ”fibrer” utan närmare definition är de ute på hal is. Vad jag vet innehåller havrefibrer en del naturliga gifter (naturligt insektsskydd för havrekornet) och dessa verkar som antinutrienter i kroppen.
3. Deras sockersnack är löjeväckande. De utvinner maltos ur havre, punkt slut. Om det är naturligt eller ej blir bara en lek med ord.
4. Laktos är ett naturligt socker som i mjölk kommer tillsammans fett, viatminer och mineraler, det vill säga näring, något som det är väldigt, väldigt lite av i utspädd industriprocessad havre.
5. Klimat. Försök odla havre utan djur under en längre period. Det är ett bra sätt att få jordens ekosystem att till slut haverera. Att det skall vara så svårt att förstå att utan regenerativt jordbruk med integrerad djurhållning, är katastrofen på vår planet snart ett faktum. Läs om bonden Gabe Brown så kommer er världsbild snart att förändras.
≪ | ≫ |
Veronika Ambertson ∙ 19 september, 2020 kl. 08:23
Men vilket pinsamt svar från företaget, och särskilt från någon som titulerar sig ”Nutritionist, PhD”. Det är ju ungefär samma sak som att påstå att man lika gärna kan dricka juicen som att äta frukten ”Eftersom processerna är desamma, även om de sker på olika platser (i kroppen respektive … fabriken)” 🙈
Det är ju precis det som är problemet, när vi genom konstgjorda processer tar ifrån kroppen arbetet som gör ett livsmedel naturligt och gynnsamt för oss.
Nä, Oatly. Nä, Nina Jansson, Ph.D. Pinsamt värre för er, med sådana dåliga argument.
≪ | ≫ |
Olga Almqvist ∙ 19 september, 2020 kl. 08:31
Hej Ann! Ja jag kan inte dricka deras chokladmjölk utan att må dåligt några timmar efteråt. Har tänkt att jag är mycket känslig för vitt socker men med tillägg av deras sk naturliga sockerarter så blir det nog en dubbel blodsockerhöjande effekt som slår ut mig totalt. Jag är inte diabetiker. Tack för denna information!!!
≪ | ≫ |
Ralf ∙ 20 september, 2020 kl. 12:16
Apropå chokladmjölk. Testa istället att göra på fetast möjliga mjölk, ca 2dl och lägg dessutom lite kakaosmör i kastrullen. Det smälter när det blir varmt och rör man om lite blir det inget skinn på mjölken.
Medan det värms lägger jag detta i koppen (allt ekologiskt):
2 tsk kakao
1 tsk honung
+ ev några kryddor, t ex ingefära, ceylonkanel och t o m lite, lite chilipeppar.
Slå på en skvätt vispgrädde och rör om så att allt blandar sig.
Häll i den varma mjölken.
Fet och god chokladmjölk som innehåller vitaminer, mineraler och till och med mättar lite grann.
≪ | ≫ |
Nisse Hult ∙ 21 september, 2020 kl. 04:39
Varför går konsumenter på dessa hittepå produkter?
Varför är ni så lättlurade?
Varför sätter ni er hälsa ute på REA
hela tiden?
Varför inte bara säga nej
Jag lever väl UTAN havre dryck och liknande
skräp produkter?
Ta tag i era verkliga problem med socker
etc i tid.
≪ | ≫ |
Madeleine ∙ 21 september, 2020 kl. 12:28
Hej Ann,
Tack för att du skickade ett öppet brev och tack för att du sakligt och metodiskt förklarar svaret. Jag uppskattar all tid du lagt ner på detta och uppskattar att du förklarat, ofta kan jag känna mig utanför då jag inte alltid förstår vad allt innebär. Samtidigt uppskattar jag att du tar ton, speciellt när jag själv inte orkar ta tag i det utan istället går förbi hyllorna i affären.
≪ | ≫ |
Ann Fernholm ∙ 21 september, 2020 kl. 21:02
Tack! Det värmde.
≪ | ≫ |
Anne ∙ 21 september, 2020 kl. 12:55
Min son har aldrig gillat komjölk och har därför fått havredryck istället. Jag har levt i tron att det är något bra han dricker, trots att jag funderat lite på det ”naturliga” i att dricka havre.
≪ | ≫ |
Kristina ∙ 22 september, 2020 kl. 06:33
Anhörig har Ulcerös kolit( kronisk inflammation i tjocktarmen). Han mår så mycket bättre av att dricka havredryck än vanlig komjölk. Hans tjocktarm håller sig lugn av denna dryck!
≪ | ≫ |
Ann Fernholm ∙ 22 september, 2020 kl. 11:19
Ja, laktos och mjölk är hårdsmält för många.
≪ | ≫ |
Ralf ∙ 22 september, 2020 kl. 12:57
Har man inflammation i tarmen är det nog mer än mjölk man behöver vara försiktig med. Rent spontant tror jag att socker och spannmål är värre än mjölk. Tänk på att snabbköpsmjölk inte har sina enzymer i behåll. En kompis dotter var förbi och tyckte att hon började få lite ont i magen, antagligen av grädden som var med i efterrätten. Då gav jag henne en deciliter komjölk från en gård, d v s den hade aldrig varit värmd och enzymet laktas var alltså vid liv. Den mjölken har även mer A2 protein och högre omega 3 halt än vanlig industrimjölk. Efter en stund kände hon sig bättre.
≪ | ≫ |
Dan ∙ 23 september, 2020 kl. 19:00
Wow! Mycket intressant.
Ska läsa fler artiklar.
≪ | ≫ |
Therese ∙ 7 december, 2020 kl. 12:54
Hej!
Jag har precis varit i kontakt med Garant och fått veta att även deras ekologiska havredryck tas fram på samma sätt, även om det inte står något om maltos på förpackningen. Jag vet att det går precis lika bra att dricka vatten, och vår lilla tvååring dricker vatten till mat, men ibland, som vid frukost eller som del av sista ”färdkost” innan hon ska lägga sig vill vi gärna erbjuda något annat. (Hon föddes som SGA och har fortfarande inte kommit ikapp så jag har som förälder fått se till hennes behov och inte till vad jag tidigare tyckte och trodde, ”det räcker med tre mål mat om dagen”). Vad ger man då till någon som är ägg- och mjölkallergiker? Något förslag? Den lilla gillar visserligen kamomillte, men finns det något annat?
≪ | ≫ |
Ann Fernholm ∙ 8 december, 2020 kl. 10:59
Ja, små barn behöver energi ofta! Kan dessvärre inte ge några personliga rekommendationer, men jag kan berätta hur jag själv skulle ha gjort. Jag skulle ha testat att göra havremjölk själv enligt alla de recept som finns på nätet. Vill barnet inte ha det (eftersom det är mindre sött), skulle jag stegvis ha spätt ut vanlig havremjölk med hemmagjort havremjölk så att sötman steg för steg minskade. På så vis kan barnet vänja sig. Funkar det inte alls med detta, skulle jag ha fortsatt med vanlig havremjölk. Alldeles oavsett skulle jag ha haft i en matsked extra fett, typ kokosolja (om ni värmer drycken) eller en olja med neutral smak. Då blir det mer energirikt, och dryckens glykemiska index går ner.
≪ | ≫ |
Christine ∙ 14 januari, 2021 kl. 15:01
Generellt är det så att allt som är i flytande form påverkar blodsockret snabbare. Om man inte vill ha en snabb blodsockerkurva får man skippa allt som är flytande. Helt meningslöst att peka ut ett livsmedel så här. Om du dricker havremjölk som del av en måltid med fett, protein och fiber kommer blodsockerkurvan ändå bli bra. Man måste se till helheten och kostmönster, det är det som verkligen spelar roll i slutändan.
≪ | ≫ |
Ann Fernholm ∙ 17 januari, 2021 kl. 18:14
För att en konsument ska kunna se till sin helhet, som du skriver, måste man veta vad man äter. I dagsläget finns det ingenting på förpackningar av havredryck som berättar för konsumenten att drycken innehåller mycket mera sockerarter än vad havre gör. Oatly skriver att den är baserad på havre, vilket är ett sädesslag som innehåller väldigt lite socker.
≪ | ≫ |
Havredrycker säljs med vilseledande budskap – producenter ålagda att ändra sina förpackningar – Food Pharmacy ∙ 19 februari, 2021 kl. 08:23
[…] mitt öppna brev till Oatly undrade jag om deras marknadsföring är laglig? Deras svar gick ut på att de bara gör kroppens jobb. I kroppens bryts stärkelse ner till socker av […]
≪ | ≫ |
Öppet brev till Oatly: hur naturligt är ert socker? Och följer ni lagen? - Ann Fernholm ∙ 30 juni, 2024 kl. 17:20
[…] Jag har skrivit om mjölksocker i min kommentar till Oatlys svar. Mjölksocker har mycket lägre GI än maltos, och kommer därför inte att ge samma snabba blodsockerpåslag: http://annfernholm.se/2020/09/18/svar-fran-oatly-maltosen-i-var-havredryck-ar-naturlig/ […]
≪ | ≫ |