Nu har godisföretaget Hemmakväll efterapat Cloettas idé om att påstå att godis är ”frukt”. Det är så klart ett sätt att få fler konsumenter att köpa deras godis, men marknadsföringen är vilseledande. Jag kommer att anmäla Hemmakväll till livsmedelsinspektören i Landskrona, där företaget har sitt huvudkontor.
På sin sajt kungör nu Hemmakväll att vi måste se till att 2022 blir så fantastiskt som vi förtjänar. Därför rivstartar företaget med ”en månad fylld av fräscha smaker med inspiration från frukt och grönt.”
Louise Åberg har skickat mig bilder av hur detta ser ut i Hemmakvälls butik i Ystad. En av bilderna ser du ovan. Här är flera:
Ingredienslistan för godisarna ovan ligger på Hemmakvälls sajt: Glukosirap, socker, majsstärkelse, gelatin, syror: citronsyra, aromämnen, vegetabiliska oljor (kokosnöt, palmkärna), glansmedel: bivax, carnaubavax, färger: E100, E133.
Det finns inget i dem som ens påminner om frukt. Att påstå att något som inte alls är frukt skulle vara frukt är givetvis olagligt. Cloetta gjorde samma sak i höstas i en reklamkampanj i sociala medier. Då var ni många som hjälpte mig att anmäla detta till Konsumentverket. När Dagens Nyheter skrev om ”anmälningsvågen” svarade Cloetta att deras kampanj var ett skämt och att deras inlägg var formulerade med humor. Men även humor måste följa lagstiftningen.
Felaktigheter i butiker ska anmälas till kommunala livsmedelsinspektörer
Cloetta tog bort sina inlägg efter våra anmälningar till Konsumentverket. Denna gång sker den vilseledande marknadsföringen i butiken. Då ska man kontakta de kommunala livsmedelsinspektörerna. Du kan skicka ett klagomål till den kommun där själva butiken ligger. I Lousie Åbergs fall är det i Ystad. Skickar man anmälan direkt till kommunen så brukar de vidarebefordra den till rätt person.
Det går också att anmäla felaktigheterna till kommunen där företaget har sitt huvudkontor. När det gäller Hemmakväll är det Landskrona. Dit kommer jag att skicka en klagomål. I det klagomålet skulle jag gärna ha med bilder från flera ställen i landet. Bor du i närheten av en Hemmakvällsbutik får du gärna fota hur det ser ut där. Skicka mig bilden med ett pm via Facebook eller Instagram. Tack så jättemycket!
Om vi tillsammans anmäler vilseledande marknadsföring, är jag säker på att företagen kommer att begå färre lagbrott. Det är helt enkelt jobbigt för företagen att bli kontaktade av diverse livsmedelsinspektörer från runt om i landet som ska granska dem.
Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Om socker, Lobbying & industrin. Stötta mitt arbete via Patreon.
Joakim ∙ 7 januari, 2022 kl. 10:12
Hej
Om man är inne i en godisbutik….
-Är det verkligen vilseledande? Det ser ut som en ananas.
Jag tycker att det är fel att med reklam skriva ”det nya gröna”
≪ | ≫ |
Ann Fernholm ∙ 7 januari, 2022 kl. 11:24
Ananasar är tredimensionella och mycket större 🙂
≪ | ≫ |
Caroline ∙ 8 januari, 2022 kl. 11:41
Men snälla. Det finns väl inte en jävel i världen som skulle missta godisen för frukt trots ”vilseledande reklam”. Är det så torrt på granskningsfronten att du tycker att detta är värt att skriva om?
≪ | ≫ |
Ann Fernholm ∙ 8 januari, 2022 kl. 12:21
Dagens barn växer upp med en matindustri som på mängder av olika vis försöker marknadsföra onyttig mat som nyttigare än vad det egentligen är. Jag är övertygad om att det påverkar dem. Hade detta varit ett undantag hade det så klart inte spelat någon som helst roll, men det är så många företag som jobbar på detta vis.
≪ | ≫ |