För ett någon vecka sedan skrev jag om fantastiska Patrik Olsson och Fredrik Söderlund som på lördag ska springa ett Tough Vikinglopp på Stockholm stadion. De kommer att slänga sig i iskalla bassänger (iskalla som i noll grader), kräla i lera och riskera livet när de klättrar upp för dunderhöga väggar – allt för att uppmärksamma Kostfondens studie av kost vid typ 1-diabetes (Ni har väl anmält er till eventet efteråt? Be there, or be fyrkantig. Info här: Mingelkväll med Smarta Diabetiker)

SvD skriver om nya bönboken

Nu är Patrik med i SvD: Åt bönor – gick ned 60 kilo och slapp insulinsprutorHälsoreporter Henrik Ennart skriver om boken som Patrik släpper tillsammans med Lars-Erik Litsfeldt nu i veckan: Låt bönorna förändra ditt liv

Undertecknad har haft förmånen att få förkika lite i boken. Förutom att man känner en blandning av sorg, ilska och jäklar anamma (vi måste samla pengar till bättre kostforskning) när man läser om hur Patrik blev blind, innehåller boken beskrivningar av en rad intressanta experiment som Patrik och hans flickvän Maria har genomfört. De har ätit bönor tillsammans med olika slags mat, till exempel vitt bröd, och sedan följt utvecklingen av blodsockret.

Bönor slår ut blodsockertoppar

Slutsatsen är kort och gott att bönor har en undergörande effekt på blodsockret. I vissa fall slår de ut blodsockertoppen helt. Det spelar ingen roll att Maria exempelvis har käkat fyra mackor. Bönorna får blodsockret att ligga jämt och stabilt. Här är bilden från boken:

För Patrik personligen, som ju har typ 1-diabetes och ett blodsocker som svänger som en jitterbugg om han äter enligt tallriksmodellen, har bönorna på riktigt förändrat livet. När man har typ 1-diabetes kan det vara svårt att få ett jämt blodsocker även om man minskar på mängden kolhydrater i maten. Med bönornas hjälp har Patriks blodsocker landat som i en lugn tryckare. Tänk åttondeklass. Det står helt still.

Mycket intressant. Än en gång har det visat sig att de ena kolhydraten inte är den andra lik. När jag pluggade biokemi lärde vi oss skilja på stärkelse och cellulosa (olika kemiska strukturer). Efter min första graviditet, år 2006, började jag skilja på kolhydrater med olika GI-värden och gick ner ett antal kilon i vikt. I Det sötaste vi har skriver jag om varför vi måste skilja på socker och stärkelse. Nu har jag lärt mig att skilja stärkelse från resistent stärkelse i exempelvis bönor och kall potatis.

Man undrar vad som ska komma härnäst?

Vill du snacka med Patrik och lära dig mer om hur bönor påverkar blodsocker och insulinbehov vid diabetes? Kom på eventet! Där kommer du ha alla möjligheter att få svar på dina frågor.

Vill du läsa fler liknande inlägg? Följ mig på Facebook eller Twitter