”Vi arbetar enligt gällande lagstiftning.” Så skrev företaget Exotic Snacks till mig i april 2018 efter mitt första öppna brev till dem. Det har dock visat sig vara en sanning med modifikation. Efter mina första klagomål på dem, har de behövt genomföra mängder av förändringar. Som du ser på bilden ovan har de nu till och med döpt om sitt sortiment. Deras marknadsföring i sociala medier har också rensats på vilseledande hälsobudskap, och de måste ändra på sina förpackningar med gelégodis som de har påstått innehåller ”fruktbitar”.

I mitt första öppna brev till naturgodistillverkare år 2018 undrade jag varför de kallar vit choklad för yoghurt och vad som egentligen skiljer naturgodis från vanligt godis. Så här skrev Exotic Snacks den gången i sitt svar till mig:

”När det gäller märkning av våra produkter arbetar vi enligt gällande lagstiftning, aktuella riktlinjer och har ambitionen att vara informativa.”

Det har dock visat sig vara felaktigt. Som du har kunnat läsa tidigare ledde mitt första klagomål på naturgodisföretagen till att de inte längre får kalla vit choklad för yoghurt. Exotic Snacks har därför fått ändra beteckning på väldigt många av deras produkter, bland annat denna:

Till vänster ser du den tidigare beteckningen, till höger den nya.

Exotic Snacks har ändrat beteckning på sitt sortiment

Nu har Exotic Snacks också ändrat beteckningen på hela sitt sortiment. På prisskyltar i butiken har det tidigare stått att deras sortiment skulle vara ”naturgodis”:

Men eftersom de förutom nötter också säljer vanligt godis i sina hyllor, exempelvis chokladfudge och saltlakrits, är märkningen olaglig. När jag skrev ännu ett brev om detta, menade Exotic Snacks plötsligt att de själva inte kallar sitt sortiment för ”naturgodis”, utan bara ett ”lösviktskoncept”. Att det stod ”naturgodis” på skyltarna i butiken, ansåg Exotic Snacks var Ica:s fel.

Eftersom de inte verkade vilja informera Ica om den felaktiga skyltningen, tog jag saken i egna händer och skickade iväg ett brev även till Ica. Nu har Ica åtgärdat den felaktiga märkningen, i alla fall i de butiker som jag brukar handla i:

Exotic Snacks har slutat att använda #naturgodis i sociala medier

Trots att Exotic Snacks menar att de inte kallar sitt sortiment för ”naturgodis”, har de länge använt #naturgodis i sociala medier. De har även avslutat sina inlägg med:

”Passion for nature 🌴 Vi är det bättre valet när du vill få en naturlig boost i vardagen. Unna dig våra högkvalitativa nötter och snacks!⁣”

Efter att livsmedelsinspektören i Huddinge kommun besökte dem i början av oktober, har Exotic Snacks ändrat även detta. Till vänster ser du hur de skrev sina inlägg innan 6:e oktober i år, till höger hur de skriver numera:

De har inte bara tagit bort #naturgodis, utan även andra hashtags som är olagliga att använda för vanligt godis, exempelvis #healthy och #healthyfoods.

Finn tre fel på Exotic Snacks förpackning

Huddinge kommun har också ålagt Exotic Snacks att ändra förpackningarna för deras BARA-produkter. Dessa skrev jag om i ett öppet brev som handlade om att många livsmedelsbolag nu har börjat likställa sirapssöta juicekoncentrat med frukt. Vid sin inspektion hittade livsmedelsinspektören i Huddinge inte mindre än tre fel på Exotic Snacks BARA–förpackningar. Kan du se vilka?

För det första är det vilsledande att kalla innehållet för ”fruktbitar med hallon, jordgubbar och svarta vinbär”, eftersom varan inte innehåller någon riktig frukt. I stället ska Exotic Snacks ändra till ”fruktiga bitar med smak av hallon, jordgubb och svartvinbär”.

För det andra måste bilden på framsidan kompletteras så att den inte bara visar de aktuella bären, utan även bitarna av gelégodis sin finns inuti förpackningen.

För det tredje är ingredienslistan felaktigt skriven. Godiset består inte av ”juice och puré från äpple …”, utan av ”juicekoncentrat och purékoncentrat från äpple …”.

Dessa förändringar ska vara genomförda senast i augusti nästa år.

Det som kallas naturlakrits är onaturligt

Exotic Snacks har även lovat att ändra beteckningen på det som de under många år har kallat för ”naturlakrits”.

Eftersom godiset inte innehåller en enda naturlig ingrediens, har Exotic Snacks medgett att beteckningen är fel (helt utan att jag behövde skicka in något klagomål).

Utan tvekan skulle Exotic Snacks behöva jobba lite på sin självbild. Något laglydigt företag är det inte. Tydligheten mot kunderna lämnar också en hel del övrigt att önska. Sedan tål det att påpekas att det finns fler företag som säljer vanligt godis som ”naturgodis”, exempelvis Coop, Axfood och Cloetta/Parrots. Jag har ännu inte fått beslut från de kommuner som granskar dessa företag, men jag hoppas att de kommer att vara lika noggranna i sina bedömingar som Huddinge kommun har varit.

Jag vill tacka alla er som har valt att stödja mig som patreons. Ni ger mig möjlighet att lägga tid på att nagelfara livsmedelsföretag som bryter mot lagstiftningen!

Vill du läsa fler liknande inlägg? Stötta mitt arbete via Patreon. Följ mig på Facebook, Instagram eller Twitter.