Efter ett av mina öppna brev förra hösten lovade Coop och Saltå Kvarn att se över sina förpackningar med juicegodis. På förpackningarna påstår de att godiset är ”frukt” eller ”sötat med äpple”, när det egentligen till stor del består av ett sirapssött juicekoncentrat. Nu kontaktar jag dem igen eftersom förpackningarna fortfarande ser likadana ut. Har företagen glömt vad de lovade? Eller var deras svar bara tomma ord?

Hej Coop och Saltå Kvarn!

Minns ni mig, den jobbiga författaren bakom boken Fejkmaten? Vi var i kontakt förra året när jag skrev ett öppet brev till er och undrade hur mycket man kan processa ett äpple innan det slutar att vara ett äpple? När blir det godis?

Att jag skrev brevet beror på att ni inom livsmedelsbranschen allt oftare blandar ihop äpplen med sirapssöta juicekoncentrat på ett vis som ingen annan gör. Om jag till exempel ber min man att köpa äpplen skulle han aldrig komma hem med det här:

Men när ni påstår att era produkter består av frukt, är det egentligen en massa juicekoncentrat som vi konsumenter får i oss. Ur ett hälsoperspektiv är det mycket sämre än frukt, enligt både WHO och Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, EFSA.

Coop kallar juicegodis för ”fruktbitar”

Ni på Coop menar till exempel att ni säljer ”mjuka bitar av frukt” som till 92 procent består av ”frukt” vilket ju låter nyttigt…

… men läser man den finstilta ingredienslistan på baksidan är det ett juicegodis ni säljer. Det består mestadels av ett sirapssött juicekoncentrat. Era ”fruktbitar” är därför sötare än geléhallon.

Saltå Kvarn kallar äpplejuicekoncentrat för ”äpple”

Samma sak gäller er på Saltå Kvarn. Ni menar att ni säljer rabarber som är ”sötade med äpple”…

…när de egentligen är sötade med ett äpplejuicekoncentrat. På det viset blir rabarberna också söta som godis.

Coop och Saltå Kvarn har inte hållit vad de lovat

Efter det öppna brevet förra året – där jag kritiserade er märkning – återkom ni på Saltå Kvarn snabbt. Ni skrev så här:

Vi håller med om att äppeljuicekoncentrat inte är samma sak som ett äpple och att vi varit otydliga på framsidan av våra produkter Softa rabarber och bär. Vi kommer titta på hur vi ska skriva för att göra detta tydligare för våra konsumenter framöver.

Ni på Coop dröjde lite längre med ert svar, men när jag fick det skrev ni så här:

Vi ska vara transparanta med vad våra livsmedel innehåller och om förpackningen är otydlig så är det inte bra. Vi ser nu över hur vi kan förtydliga informationen på förpackningen till Änglamark Fruktgodingar.

Båda era svar gav hopp (till skillnad från Cloettas svar som visade att de mindre eller mindre struntar i konsumenten). Så här ett år senare känner jag mig dock inte alls hoppfull längre. För ingenting har hänt med era förpackningar. De ser precis likadana ut:

Jämförelse Coops fruktgodingar 2021 och 2022
Saltå Kvarns förpackningar 2021 och 2022

Det jag undrar är: Vad har hänt? Har ni glömt vad ni lovade? Eller var era svar bara tomma ord?

Exotic Snacks säljer numera bara ”fruktiga bitar”

Som inspiration kan jag berätta att Exotic Snacks har ändrat sina förpackningar. Visserligen inte frivilligt utan för att de tvingades av den livsmedelsinspektör som granskade dem efter mitt klagomål. Men ändå. Det gick.

Precis som ni påstod de tidigare att deras juicegodis var ”fruktbitar med mango och ananas”. Eftersom det stod ”BARA” precis ovan ”fruktbitar” var det lätt att få intrycket att påsen bara innehöll frukt. Nu säljer de ”fruktiga bitar med smak av mango och ananas”. De skriver också att det är ”BARA snacks”. Håll med om att det är tydligare för konsumenten?

Enago har ändrat receptet på sin äpplegröt

En annat företag som ni kan inspireras av är Enago. Deras förpackning ser typ likadan ut som tidigare, men de har ändrat ingredienser. Juicekoncentratet är borta och istället använder de ett pulver av äpple, vilket ju är bättre för bebisar eftersom äpplets alla fibrer är bevarade. Dessutom har vällingen blivit mindre söt.

Så hur kommer ni att göra framöver? Ska ni ändra förpackningen? Eller väljer ni att fortsätta vara otydliga mot era kunder? Det hade varit toppen att veta. Era svar finns med i Fejkmaten. Var det tomma ord ni skrev behöver jag förtydliga det i framtida upplagor. Det är viktigt att boken ger en korrekt bild av er som företag. För mig är det en hederssak att inte medvetet vilseleda någon.

Vill du läsa fler liknande inlägg? Stötta mitt arbete via Patreon. Följ mig på Facebook, Instagram eller Twitter.