”Fuck sugar.” Nu kan du köpa tröjan med det bästa trycket ever! Thess Olofsson, bartender och inspiratör, och Martina Johansson, entreprenör och författare, drar igång kampanjen ”fuck sugar” där målet är att få ner sockerkonsumtionen bland unga och minska barnfetman. På fucksugarshop.se säljer de tröjor, gymbags, vattenflaskor med mera. Schystast av allt: hälften av vinsten kommer att doneras till Kostfonden. Vi är så enormt tacksamma.
Jag har beställt linnet på bilden. När du har beställt det du vill ha kan du komma tillbaka hit och läsa deras pressmeddelande:
Nu drar vi igång “Fuck Sugar” – kampanjen som ska minska barnfetman och stödja kostforskningen
Barn under 18 år fetmaopereras i Sverige. En del har åldersdiabetes innan de hunnit fylla 30 år och löper därav en extrem risk att dö i förtid. En viktig orsak är: Den historiskt höga sockerkonsumtionen! Svensken äter mest godis i hela världen. Socker förstör helt enkelt mångas liv.
Vi tycker att det är dags att vända trenden. Därför drar vi – Thess Olofsson, bartender och inspiratör, och Martina Johansson, entreprenör och författare, nu igång kampanjen “Fuck Sugar” med målet att fler människor ska få leva friska.
På vår sajt, fucksugarshop.se, säljer vi från och med den 30.e november bland annat tröjor, gymbags, och vattenflaskor med budskapet ”Fuck Sugar”. Hälften av vinsten kommer att gå till ideella Kostfonden, som stödjer oberoende kostforskning.
Varför gör vi det här?
För ett år sedan läste vi om en studie där 90 svenska barn mellan 13-18 år hade fetmaopererats. Hade detta hänt för 20 år sedan kunde Thess Olofsson ha varit ett av dessa barn.
Som 13-åring hade hon en ordentlig övervikt. Om möjligheten då fanns, hade hon kanske i ren desperation beslutat sig för att låta läkarna skära bort en frisk magsäck. Som vuxen har hon nu lyckats lägga om kosten, bland annat har hon tagit bort allt socker, och gått ner 130 kilo i vikt.
Ett barn som är 13 år är för ungt för ta ett beslut om en fetmaoperation. Framförallt borde de aldrig behöva ställa sig frågan. Om barn åt mindre socker, skulle färre av dem få fetma. Så enkelt är det. Vårt mål är att ”Fuck Sugar” ska förebygga fetma hos både barn och vuxna.
Dessutom vill vi se en oberoende kostforskning. Idag är många etablerade forskare sponsrade av livsmedelsindustrin. Antidiabetic Food Centre vid Lunds universitet är ett exempel, där bland annat Fazer Bakeries betalar den forskning som ska förebygga diabetes.
Utan fri forskning tror vi att fetmaepidemin kommer att fortsätta. Därför har vi bestämt att hälften av vinsten från ”Fuck Sugar” ska gå till Kostfonden.
Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Övrigt, Okategoriserade. Stötta mitt arbete via Patreon.
Nisse Hult ∙ 30 november, 2015 kl. 16:05
Hej Ann
Kanske vore läge och skicka ”FuckSugar” tröjan till det
Hippa gänget som ansvarar för denna ”barnmats” sida?
http://www.hippbarnmat.se
≪ | ≫ |
Lars ∙ 30 november, 2015 kl. 17:21
Heja tjejer! Bra jobbat!
≪ | ≫ |
Lars Sundström ∙ 13 december, 2015 kl. 12:20
Absolut jag köper några tröjor. Grymt bra budskap på ett likaledes sätt.
≪ | ≫ |
AnnFernholm ∙ 8 mars, 2016 kl. 19:26
Hej och det har jag inte hört något om! Ska kolla…
≪ | ≫ |