Medvetenheten kring sockrets hälsoeffekter sprider sig över världen. För att få tyst på landets hälsoexperter har läskföretag i Colombia tagit till rena maffiametoder: dödhot, förföljelse, misshandel och mutor. Lyssna på det intressanta program som Radiokorrespondenterna sände i helgen om det globala sockerkriget.  

SR:s globala hälsokorrespondent Johan Bergendorff rapporterade från Chile. Där har man nyligen drivit igenom ett omfattande program mot fetman, som inbegriper en läskskatt på 18 procent, ett förbud mot skräpmat och läsk i skolorna, och en varningsmärkning av alla livsmedel som överstiger gränsvärdena för socker, salt, mättat fett och kalorier. Dessa produkter får heller inte marknadsföras mot barn, så exempelvis Kellogg’s Tony the Tiger har fått lämna hyllan för frukostflingor.

Maffiametoder stoppade läskskatt

I Colombia, som Latinamerikakorrespondenten Lotten Collin rapporterade från, är situationen en annan. Där menar landets hälsominister att: ”Läskföretagens makt utgör ett hot mot demokratin.” Efter att han lade ett förslag på en läskskatt har personer som jobbar för folkhälsan fått ta emot dödshot; de har fått sina telefoner avlyssnade och mejlkonton hackade. Landets största läskföretag och flera sockerplantager ägs av samma familj som äger ett av de största mediebolagen. Kongressen har nu röstat ner förslaget om en läskskatt.

Programmet säger en del om hur mycket pengar det finns att tjäna på läsk. Visste du att Pepsi och Coca-Cola ligger på plats 84 respektive 86 på Forbes lista över världens största börsnoterade bolag? De är till exempel större än läkemedelsbolag som Sanofi och Merck och tobaksbolag som Altria (tidigare Philip Morris) och British American Tobacco. Helt otroligt om man betänker att de egentligen säljer sötat vatten.

Vill du läsa fler liknande inlägg? Stötta mitt arbete via Patreon. Följ mig på Facebook, Instagram eller Twitter.