Saltå Kvarn och Coop har nu svarat på gårdagens öppna brev. Båda företagen håller på att ändra sina förpackningar. Som ni ser ovan kommer Saltå Kvarn att ta bort att rabarberna, körsbären och jordgubbarna är ”sötade med äpple”. Men istället för att skriva ”sötade med juicekoncentrat”, vilket hade varit tydligast för konsumenten, väljer Saltå Kvarn att endast skriva ”ekologiska rabarber softa”. Hur Coop kommer att ändra sina förpackningar framgår inte.

Så här svarar Saltå Kvarn på gårdagens öppna brev, där jag undrade varför de efter ett år ännu inte har ändrat sina förpackningar:

Tack för att du hör av dig till oss igen för att följa upp vår kontakt från förra året.

I vårt svar till dig förra året så lovade vi att se över märkningen av Softa-serien. Det har vi gjort. Vi har tagit bort ”sötad med äpple” på framsidan av förpackningarna och Softa Rabarber är den produkt som du och konsumenterna kommer att se det först på inom ett par månader. 

Varför tar det då så lång tid undrar du? Det har att göra med prognoser, minimumbatcher vid beställning av emballage, lägre försäljning än förväntat och att vi som ett ekologiskt matföretag har en strikt syn och policy kring resursslöseri – vi vill aldrig kassera material så som emballage då vi anser att vi har ett ansvar vad gäller hållbar hantering av vår jords resurser.

På grund av lägre försäljning än förväntat (du har säkert också hört att försäljningen av ekologiska produkter bromsat in) så kommer vi inte att se nya Softa Rabarber-förpackningar förrän i början av nästa år. Vad det gäller de övriga två produkterna Softa Jordgubbar och Softa Körsbär så kommer emballaget skiftas till slutet av nästa år. Detta är för att vi precis hade fått nytt emballage strax innan du tog kontakt med oss 2021 och att det förpackningsmaterialet räcker till slutet av nästa år enligt prognoserna som ligger nu. Men därefter lanserar vi ny design där vi tagit bort ”sötad med äpple”.

Jag tycker att det känns tråkigt att du utgår från och tar avstamp i att vi vill lura konsumenterna med våra produkter. Vi är ett företag som sen starten 1964 alltid varit väldigt noggranna med kvaliteten på våra produkter och är transparenta med hur vi arbetar med våra leverantörer och vad våra produkter innehåller. Vi strävar alltid efter att bli ännu bättre och att erbjuda våra konsumenter de godaste ekologiska produkterna av högsta kvalitet och jag vill därför understryka att du alltid är välkommen att kontakta oss för att föreslå förändringar som leder till förbättringar till konsumenterna!

Coop ska också ändra förpackningen

Så här svarar Coop:

Det stämmer att vi kommer att uppdatera informationen på våra förpackningar till Fruktgodingar. Anledningen till att det inte hänt ännu är att vi inväntar att vi ska ha använda färdigt de förpackningar som vår leverantör redan har tryckt upp. Vi anser det inte vara ekonomiskt, eller miljömässigt, försvarbart att eventuellt slänga redan tillverkat förpackningsmaterial och vill därför ändra på förpackningarna när redan tryckt material är slutförbrukat. Prognosen är att materialet ska börja bytas ut nästa sommar. 

Min kommentar:

Först och främst tycker jag det är hdervärt av Saltå Kvarn och Coop att verkligen vilja ändra sina förpackningar. Cloetta kommer till exempel inte ändra det godis som de påstår innehåller ”äkta frukt”. Samtidigt hade det varit mer transparent av Saltå Kvarn att skriva ”sötade med juicekoncentrat” på framsidan av förpackningen. Det hade speciellt behövts på ”softa jordgubbar” och ”softa körsbär”. Det är inte alls självklart att ungefär hälften av det som de kallar för jordgubbar och körsbär ska bestå av koncentrerad juice. Men varför undviker Saltå Kvarn det? Min gissning är att ”juicekoncentrat” helt enkelt inte låter så nyttigt och därför skulle produkterna sälja ännu sämre.

I Fejkmaten leker jag med tanken att alla livsmedelsföretag skulle vara tvungna att trycka hela ingredienslistan för ett livsmedel med läsbara bokstäver på framsidan av förpackningen. Vad tror ni då skulle hända med våra konsumtionsmönster?

Vill du läsa fler liknande inlägg? Stötta mitt arbete via Patreon. Följ mig på Facebook, Instagram eller Twitter.