Majskrokar, cheddarsnacks och kex sötade med juice. Mängden ohälsosam mat i barnmatshyllorna har exploderat. Nu skriver Washington Post om problemet. Vi behöver göra upp med vår tro på att barnmatsföretagen vill barnens bästa. Maten som de producerar är ofta både ultraprocessad och översötad. 

Allt fler röster höjs nu mot de livsmedel som tillverkas som ”barnmat”. I juni varnade WHO för den höga halten socker i bebispuréer, bland annat eftersom det kan fräta på tänderna. Nu skriver också Washington Post om skräpmaten som fyller barnmatshyllorna: Sweet excess: How the baby food industry hooks toddlers on sugar, salt and fat

Ultraprocessade majssnacks inget mellanmål

Även här i Sverige marknadsför barnmatsföretagen ultraprocessad mat till bebisar och små barn, ofta med missvisande hälsobudskap. Ett exempel är detta som kallas ”mellis”:

Ingen ska äta ultraprocessade majssnacks till vardags, speciellt inte småbarn som har ett stort näringsbehov i förhållande till sitt matintag. 

Det är dags att vi gör upp med den starka tillit som vi har haft till barnmatsföretagen. BVC rekommenderar ofta föräldrar att ge bebisar kommersiell barnmat eftersom den skulle vara näringsrik, men när Testfakta för några år sedan granskade burkmaten blev slutsatsen att den är både närings- och energifattig. Maten innehåller också ofta väldigt lite protein (sannolikt eftersom det är billigare att fylla burken med vatten än kött och fisk). Faktum är att en bebis skulle behöva äta hela 5-6 burkar för att täcka sitt dagsbehov av energi.  

Barnmatsindustrins utövar en stark lobbying 

Att vi ändå har en positiv bild av barmatsindustrin beror på att de är duktiga på lobbying. Under de nationella barnhälsovårdsdagarna i oktober, då personer som leder Sveriges barnhälsovård träffades, tillhörde exempelvis Semper, Hipp och Nestlé de betalande utställarna. På sajten för arrangemanget fick barnmatsföretagen göra reklam för sin verksamhet. Semper skriver: ”På Semper står alltid barnets bästa i centrum”, ett budskap som rimmar illa med vad Semper faktiskt gör. Under varumärket Organix säljer de snacks, kakor och godisar till bebisar och små barn. 

Nestlés budskap till BVC är att de bedriver ”en ständig utveckling av barnmat som baseras på vetenskap och forskning”. I Spanien säljer Nestlé samtidigt välling och gröt som smakar Mariekex, och klämmisar som smakar sockerkaka eller Oreos. 

Hipp påstår att deras filosofi är att: ”barn som växer ska äta den bästa maten” samtidigt säljer de översötade puréer till sex månader gamla bebisar. 

Det som Hipp menar är en omsorgsfullt tillagad gröt, består till stor del av juice från juicekoncentrat och närmare hälften av alla kalorier kommer från socker.

Från det att barnen är 12 månader tycker också Hipp att de ska ”träna handgreppet” genom att äta kakor baserade på vetemjöl och koncentrerad juice (men Hipp kallar dessa kakor för ”minikex med fullkorn”). 

Nä, hörrni kära föräldrar. Det är dags att vi slutar gulla med barnmatsföretagen. Dela och sprid detta till alla föräldrar du känner, till varje bvc-sköterska i vårt avlånga land och alla i förskolan. Det är dags att bojkotta det skräp som företagen vill pracka på våra småbarn. Barnen behöver istället näringsrik mat, lagad från grunden på naturliga råvaror. Bra mat är en genväg mot långsiktig hälsa. 

Vill du läsa fler liknande inlägg? Följ mig på Facebook, Instagram eller Twitter.