stamp

Fejkmaten: boken som granskar livsmedelsindustrin

Det känns smått overkligt, men nu har min nästa bok gått till tryck: Fejkmaten. Det är en granskning av den moderna livsmedelsindustrin och ultraprocessade livsmedel. Du kommer bland annat att få ta del av en unik (och skrämmande) lista över de 100 vanligaste ingredienserna i vår mat. Dessutom följer jag...

Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Lobbying & industrin

Sockerkonsumtionen går ner – men vi behöver välja bort ännu fler sockerbomber

I december släppte Jordbruksverket glädjande siffror som visar att sockerkonsumtionen forsätter att gå ner i Sverige. Vi har dock en bra bit kvar att vandra innan vi når en rimlig konsumtion. Med hjälp av Sockercheckens app och färgmärkning kan du och dina barn jaga sockervärstingar i butiken. Gör det till...

Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Kostråd och vetenskap

Hemmakväll inleder året med vilseledande reklam

Nu har godisföretaget Hemmakväll efterapat Cloettas idé om att påstå att godis är ”frukt”. Det är så klart ett sätt att få fler konsumenter att köpa deras godis, men marknadsföringen är vilseledande. Jag kommer att anmäla Hemmakväll till livsmedelsinspektören i Landskrona, där företaget har sitt huvudkontor. På sin sajt kungör nu...

Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Om socker, Lobbying & industrin

En hälsosam förändring i kyldisken: Hälsofil och hälsoyoghurt är borta

I december skedde en viktig förändring butikernas kyldiskar. Ser du på bilden ovan? Till höger står det som Norrmejerier förut kallade för ”hälsofil”. Det var ett vilseledande begrepp. Till vänster står den nya förpackningen där filen som innehåller en stor portion tillsatt socker numera endast får kallas för ”fil”. Det...

Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Om socker, Lobbying & industrin

Potentiellt cancerframkallande tillsatser i juldekorationer för bakverk

I våras bedömde den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, EFSA, att tillsatsen E 171 inte längre kan anses vara säker att äta. E 171 innehåller nanopartiklar av titandioxid som är potentiellt cancerframkallande. De juldekorationer som du ser på bilden ovan innehåller fortfarande E 171. Här kommer en lista på olika E-nummer...

Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Om ultraprocessad mat, Lobbying & industrin, Kostråd och vetenskap

Exotic Snacks felaktiga märkning är nu åtgärdad – men livsmedelsinspektör har hittat flera fel

”Vi arbetar enligt gällande lagstiftning.” Så skrev företaget Exotic Snacks till mig i april 2018 efter mitt första öppna brev till dem. Det har dock visat sig vara en sanning med modifikation. Efter mina första klagomål på dem, har de behövt genomföra mängder av förändringar. Som du ser på bilden...

Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Lobbying & industrin

Svar från ICA: Vilseledande märkning av godis är de enskilda handlarnas ansvar

Vem är ansvarig för att en Exotic Snacks godis kallas för ”naturgodis” i butiken? På den frågan borde svaret vara Exotic Snacks. Men de skyllde nyligen i från sig på ICA-handlarna. Och nu menar ICA centralt att de inte kan styra över vad de enskilda ICA-handlarna gör. Läs ICA:s svar...

Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Om ultraprocessad mat, Lobbying & industrin

Öppet brev till ICA:
Har ni missförstått det här med naturgodis?

Det här med naturgodis blir bara mer och mer komplext. Efter mitt senaste öppna brev till olika naturgodisföretag, påstod plötsligt Exotic Snacks att det inte alls säljer naturgodis. De menar att deras sortiment är ett ”lösviktskoncept”, och då kan de ha vanligt godis i sina hyllor. Att det ändå står...

Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Lobbying & industrin

Efter anmälningar: Cloetta har tagit bort reklam från sociala medier

Ni var 142 personer som anmälde Cloettas/Malacos vilseledande reklam till Konsumenterverket efter mitt inlägg i onsdags. Det har gett effekt. Cloetta har nu avlägsnat den felaktiga reklamen har nu tagits bort från Malacos sociala medier. Det inlägg jag skrev i onsdags handlade om reklam som Cloetta har gjort i...

Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Om socker, Lobbying & industrin

Cloettas hårdföra reklam om fruktgodis – så anmäler du

Många har hört av sig om den hårdföra pr-kampanj som Malaco/Cloetta har drivit den senaste tiden för att få oss att köpa deras nya ”fruktgodis”. De jämställer godiset med en fruktsallad, och påstår att man får en ”fruktstund” om man äter det. Det är givetvis helt felaktigt och något som...

Vill du läsa fler liknande inlägg? Titta i kategorin Om socker, Lobbying & industrin